Thursday, December 31, 2009

2010 wiSh LisT

Someone asked me...about my wish list for 2010.
Well, this is it:
**
Have a nice and comfort car
**
Eventhough I love my bike so much...it means nothing if the the rain starts to pour ya. Hehe...afterall, I always travel with my laptop around.
Right now, I have two choices of car. A Sedan or a SUV. Which one better?
If it's Sedan, the design does fit my so called 'young spirit'. It does looks stylish and of course...fast enough to go back to my hometown in less than 7 minutes..lol.
A Sedan car
While driving SUV, my confident level would surely boost as in SUV, U will get a wider view of driving as SUV is a bit higher than a Sedan. But does it fits my style? Who knows...
A SUV
What kind of Sedan and SUV am I babbling about? Hehe...U will know it sooner or later.
**
Some savings
**
Biodisc
Yup...wish I can save some money in case of emergency. All these years there always been some emergency...so I could not save money according to the ammount that I wish ya..heh.
That is why I'm joining a business - Biodisc. It's a product from Germany from QI company...a sub company from Questnet. It uses nano technology and resonance in order to produce wave that can help in crystalize the molecule of water.
Currently I'm using the product to help curing a paralyzed person.
Kita hanya berusaha dan bertawakkal...Allah juga yang menentukan. InsyaAllah..
I'll tell U all about it next year k. =b
**
Peace
**
Peace for all as we are one
One word - PEACE but it means everything. I wish for peace within my heart....my soul..my country...and my world. To gain peace, we need something called understanding. It is what we lack of right now.
Without understanding each other, how can we co-op and tolerate? How can we discuss things in a proper manner? And how can we sit and eat together in one table?
No laugh, no joy and what's more...no smile..
Allahuakbar!!
**
A better person
**
I really like the song by robbie williams - better man. Heh...yup. Guess we all want to be a better person ya. In my case, I want to be a better person in Islam, a better son to my parents, a better brother to my siblings, a better someone to someone, a better friend to all my friends, a better lecturer to my students and a better me to myself.
It's not an easy task...but I'll try with a smile. Hehe..
**
Places where my fingerprints aren't there yet.
**
Hehe...wish that I could at least went to places in Malaysia that I have never been to. U know...get to know more about my country. To look Malaysia in a different perspective...and of course, to leave my fingerprints there. Hehe...

***************************
Sneak peak at 2010..lol
A lot of things happened in 2009. Bitter and sweet..all mixed up but it help in building a stronger me. Haha...
Well whatever U do, remember to smile ok! Stay cool and try to look something from a positive perspective!!
Action beam!!!!
One last question for the viewer for 2009:
Any improvement that U think appropriate for me or my blog? lol..
_________________
p/s: something wierd about my blog....can't seem to have space between paragraphs..*sigh

Wednesday, December 30, 2009

sNacKs FroM taWau

Last two weeks, one of the staf in my department just came back from his hometown, Tawau. Been there for about a week gave him the opportunity to import some snacks that can easily be found in Tawau.

Itadakimas!!

The right one in the picture is 'kuih cincin'. It does looks a bit like 'kuih penderam' but the different is that 'kuih cincin' outer layer is not as soft as 'penderam'. And of course, 'kuih cincin' can be said as the extension version of 'penderam'.

Why?

'Penderam' as I know it is this small thing....that looks like a ring and dark brown in colour. As for 'kuih cincin'....easy to say, it consist (what a brilliant choice of word) of 7 to 8 'penderam' that being combined together. It does looks like a flower...i guess. Haha..

The taste...superb. Oldfolks saying 'rangup dan lazat'..buwahaha.

The left one in the picture is 'empelang' or also known as 'pelang-pelang'. Is is actually a snack made out from 'ikan tenggiri'. Yes.....good news for those who does not like fish bone.

The taste is great! Crunchy yet satisfying...haha. I couldn't get enough of this thing..once U got your hands on 'empelang', U just don't know when to stop....even the guy who tried to stop U will join in eventually...based on experienced...haha.

Lepat pisang?

The last one is this snack call 'buras'. Looks like 'lepat pisang' but inside is made out of 'beras'. It does smell like 'lepat pisang' but taste like 'lemang'. Haha....if it's taste like lemang, then it is best to be eat with some 'sambal' or 'rendang'....oh..suddenly my stomach starts to growl..lol.

Looks yummy..

I guess it is call 'buras' because of the main ingredient they use - 'beras'...may be after the 'beras' being cooked, it is called 'buras'? It is like a past-tense to the word 'beras'...haha.

Tuesday, December 22, 2009

TenTaNg....

Salam dan selamat sejahtera buat pembaca semua..

Apa khabar hari ini? Hari yang indah? Ceria? Hehe...

Ok, hari ini aku nak berkongsi sesuatu dengan para pembaca semua....

Berkongsi cerita tentang sebuah buku...

Buku? Tentang apa?

Tentang Cinta..(peewit!!)

Karya Ust. Pahrol Mohd Juoi. Telaga Biru

Hehe...sebenarnya buku ini aku dapat pada awal tahun 2009 dan baru habis baca hujung tahun ni...bayangkanlah berapa lama masa yang di ambil untuk menghabiskan satu buku...huhu.

Buku ini sememangnya dihadiahkan oleh seorang teman kepada aku. Teman yang peramah...cute...redup-redup tingginya. Haha..mungkin dia tahu yang aku ni kurang minat membaca, jadi terus dia bagi aku buku.

Apapun, memang buku ini memberikan pemahaman kepada aku tentang apa sebenarnya cinta. Cinta itu sememangnya bukan hanya sesama manusia (aku yakin pembaca semua tahu tentang ini)..ada banyak jenis cinta dan yang jelasnya cinta kepada Pencipta adalah yang paling utama.

Dari cinta itulah akan lahir secara indah cinta kepada manusia yang menjuruskan segalanya kerana Allah.

Penulisan di dalam buku ini amat ringkas dan mudah difahami. Tidak seperti buku-buku yang selalu menggunakan ayat-ayat formal. Buku ini memberikan penjelasan ayat dalam konteks yang ringan dan tidak formal.
Bahasa yang seiring dengan pertuturan remaja sekarang...gerenti baca sampai habis. Haha..

Dalam buku ini turut dimuatkan pro dan kontra bercinta sebelum berkahwin dan bercinta selepas berkahwin. Tak bermaksud bercinta sebelum berkahwin itu salah dan tidak pula bermaksud bercinta selepas berkahwin itu pasti bahagia.
Siap ada komen Dr. Fadzilah Kamsah lagi..
.
Apa yang penting kena cinta kepada Allah dahulu...baru cinta kepada yang lain akan kekal..
..
Terima kasih kepada teman yang memberi buku ini. Aku membaca, menerima dan menterjemahkan isi-isi buku ini di dalam entri kali ini, sekadar berkongsi untuk peringatan aku dan para pembaca semua.
...
Tentang cinta~...tajuk yang sedap...peewit!!
....
Bacalah!! =D
**
p/s: jom pakat ramai-ramai baca buku...best woo..
**
Q -kenapa tulis dalam BM?
A - tak salah kot kalau guna bahasa rasmi..hehe

Tuesday, December 15, 2009

MaRkiNg wEeks

Salam.
Its been a great day today...how are U, my fellow viewer?
Hope that all of us are in a happy and great condition.
For your information, this week and the week after are the 'marking paper weeks'. And of course...marking is not easy.

Let the pen keep on rolling..!!

Marking can be such a pain in the head (not a pain in the ***...lol) but if U know where to find the pleasure in marking, it would turn that opinion upside down.

Well then, what kind of pleasure that I can find while marking these papers? Lol....lots of pleasure....

"Q: Nyatakan jenis-jenis tukul"
"A: Tukul Tanduk Kambing
Tukul Kepala Philips"
Aiyak.....the answer really tickles me. It's not that I'm trying to laugh at him but when U see that kind of answer, it is cute you know. Really cute..
"Q: Berikan fungsi gerudi mata benam"
"A: Untuk membenam"
Brilliant.. =)
"Q: Nyatakan kebaikan dan keburukan mikrometer"
"A: Kebaikan - memberikan bacaan yang tepat
Keburukan - kadang-kadang kurang tepat"
No comment.. =b
Other than that, while marking, sometimes U got to play detective - identifying their handwriting just to understand the message they try to deliver. It's a tough work ya....challenging yet rewarding. Especially when U finally 'appraise' the sentence in less then three minutes!!
Of course there were times when I feel like 'what kind of answer is this?'...'haven't I taught this in class?' but what to do. I'm the one that do the teaching but they are the one digesting it. Still, deep down I know I need to polish up my skills in teaching.

Care for another paper?
Oh btw, I would never intend to embarrassed my student in this entry, its just that what they did sometimes, shows how cute they are..
I just love this job!! =)

Wednesday, December 9, 2009

bZ buT haPpy!!

This newly passed November has been a very busy month for me...haha.

With all the courses......syllabus to catch...thousands of sheets to fill in and outstation assignments, my time for my laptop has definitely been cut off. Oh not to mention the internet around here....that is just another permanent factor *sigh

Let me just give U, my lovable viewer a short and simple story on what I did on November...

1. FIRA robot.

I was invited as a representative from my institution (a last minute replacement actually..haha) to witness the FIRA Soccer Robot competition that was held in Polytechnic Port Dickson. It was great !!

Soccer Robot..go!!

There, I learn on how to program the robot, the software use and etc. It was a great exposure for someone as amateur as me...hehe. Oh, and I've made some new friends too!! In fact, I even learn a thing or two about IC, PLC and PIC from them. Thanks dudes!!

Next year FIRA newcomers...lol

Btw, if budget is ok, next year we'll be competing for the throne...so U better watch out! yeehaa!!

2. Pra - Graduation Dinner 09

Yes, I was one of the committee and I'm in charge of the backdrop session.

The theme is black and white (suddenly MJ face starting to fill my head..). So, here it is....walla!!

The prop

My team got credits for such a nice backdrop..haha..proud to be part of the team.

3. Student carrier path 09

This was actually a one day seminar for the last semester students. It gives briefing on how to go to the interview...the attire...attitude and resume.

It also helps in motivates students to carefully planned their path - working or pursue a degree.

This time around, I'm not the speaker..thank God. hehe..

4. Surveillance Audit

Aiyak..!!! It was like a nightmare!! Haha....

The two days of auditing felt somewhat like 2 months! Hehe....I'm sure U should know that by the word auditing, it surely involves documents.

Where is the file?

Most of U surely have gone through the auditing process...kinda scary huh.

Thank God no NCR for my department...Alhamdulillah~

Auditing in process..

5. BTN

BTN comes 2 days right after Surveillance Audit...

It was great. The facts on how we achieve Merdeka was nicely being elaborate. We should know what is the content of Social Contract.

The patriotism before we achieve Merdeka was way better than today..*sigh

6. The last one....MQA.

Still working on it. Got to prepare all the documents A.S.A.P...huhu

Only God knows the details...haha

**********************************************************

Well U know what, even though November seems to be one of the busiest month that I had, to tell u the truth, I kinda enjoying it!!

It was fun meeting new friends, sharing knowledge...and got to know new stuffs.

And yet, even though I'm still busy, I'll always happy!!


Friday, October 30, 2009

f***

Im having a f*** day today.
A very f*** day indeed.
Don't know how to describe it but it's just so.... f***...just great.
Well who would have thought a normal Friday would turn out to be so damn f***.
..wish there is someone beside me...to share this day together..
hm......
Anyhow, with all the feelings I have inside me right now, just wondering would this f*** day get any better?
Haha.....
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Now, change the word "f***" to the word "FINE".
Read the sentences again.
How do U feel now?
Relief? Happy? Enjoy?

Haha...U see, I'm sure most of the viewer, the first time they read the sentences, the f*** word would be automatically be transformed into a famous foul word which is f*c*...and as U go on reading it, you get this uneasy feelings all over U. Because U read the sentences in a negative way.

What happen when U read the sentences by using the word Fine instead of the f*c* word? Easy! U'll feel that you just share some happy moments with the author and get this comfort yet warm feelings in U. And why is that? Because U read the sentences in a positive way. An appropriate way to be exact!!

So, it matters on how U see or analyze your thinking style. Positive way generates positive attitude and vice versa. Don't let your little negative thinking blocking your thoughts. Positive attitude gives positive aura. For U and for people around U!

So go ahead and start to think like a pro!! Start thinking positive!! U can do it!! Yes u can!!

p/s: saja cuba tulis dalam bahasa inggeris...hehe..silap grammar harap maaf ye.


Wednesday, October 14, 2009

Lagak Baru

Salam kepada pembaca semua.

Apa khabar?

Harap semuanya sihat dan baik-baik belaka.

Tak banyak yang hendak di khabarkan pada entry kali ini. Kehidupan bekerja agak sibuk sejak kebelakangan ini. Ditambah dengan sedikit projek perniagaan kecilan, aku semakin pening. Haha...tapi semua itu bukan alasan untuk aku berundur dan malas ke depan. Sebaliknya aku akan menjadi semakin bersemangat dalam menghadapi hari-hari mendatang. InsyaAllah..

Diikutkan, minggu ini aku terpaksa menghadapi satu lagi kursus wajib iaitu induksi dalaman. Aha....mahu tak mahu kena juga la pergi kan. Kalau tak mahunya pengarah baling dengan cokmar. Hahaha....

Kalau di kira, dah hampir 7 bulan aku di tempat orang. Corak kerja dan hidup sini memang berbeza dan aku suka dengan perbezaan ini. Ketenangan yang aku dapat di sini berbeza dengan ketenangan di kota. Kedamaian yang aku peroleh di sini berbeza dengan erti damai di kampung konkrit. Tapi dalam apa hal sekalipun, keluarga tetap menjadi tempat utama dalam hati aku.

Mungkin juga sebab terlalu sibuk dengan urusan pindah yang masih tidak selesai, aku akhirnya melakukan sedikit penukaran pada imej diri. Saja-saja...orang kata ubah angin sikit. Bukan angin kentut ek. Hehe..

Gaya Flat-top

Aku nampak tembam....atau bahasa sini orang panggil tambun. Hehe..

Ramai orang kata tak ensem dah.....tapi kalau kita fikir positif, semua tu tak ada hal la..lagipun tak lama lagi aku akan botak juga.

"Kalau tak hensem, still comel lagi"

Lagipun masih ada yang sayang =)

Hahaha....

Monday, September 28, 2009

apA puNya pELiK dA..

Salam buat pembaca semua.

Aha...macam mana dengan raya baru-baru ni? Bagi aku ok la.

Dapat pengalaman baru merasa bagi anak menakan duit raya. Hehe...anak menakan tu bahasa org utara. Maksud dia anak sedara.

Ok, dijadikan cerita satu hari di hari raya ni, aku pun pergi la ke Tesco untuk mencuci mata...er maksud aku membeli belah.

Pada hari tersebut, terdapat dua perkara yang aku masih ingat sampai sekarang...

Pertama:

Banyak jugalah barang yang aku beli hari tu. Bila time nak bayar, aku pun mulalah melilau cari kaunter yang kosong atau tak ramai orang....

Dengan selamba badak aku pun parking la kat satu kaunter ni. Tengah sedap menunggu...datang sorang brother ni.

"Aiya...ini lebih 10 barang meh"

Hahahaha.....aku pelik.

..........................

Aku pandang atas....

Ya Allah...sekali kaunter ekspress daa.....cuma 10 barang maximum. Keh keh keh....

Walaupun kulit aku hitam manis tapi ketika tu kalau dibandingkan dengan kain ela warna merah yang dijual di depan kaunter tu, lagi merah muka aku. Haha...

Lepas minta maaf kat brother tu aku pun menuju la ke kaunter yang betul.

Dan dalam perjalanan ke kaunter ni la perkara kedua itu berlaku...

Kedua:

Semasa aku tengah sibuk mencari kaunter lain untuk bayar barang yang aku beli...

Seorang ibu muda membawa dua orang anak yang dalam lingkungan 6 dan 4 tahun di dalam troli berjalan melintasi aku.

Berderau darah aku bila aku secara tidak sengaja terdengar..

"Mak ni tolak la cepat sikit..lembap la."

Pergh.....waktu tu muka aku merah bukan sebab malu dah tapi sebab tahan marah.

Aku tengok ibu muda tak buat apa-apa pada anak dia...mungkin dia tak dengar kot. Keadaan Tesco waktu tu pun bising.

Tapi yang aku geram macam mana boleh jadi sampai tahap tu. Aku teramat terkejut dengan apa yang aku dengar waktu tu.

Seorang budak berusia lingkungan 6 tahun dah boleh cakap macam tu. Dah la tu bukan dengan orang lain, mak sendiri....

Kalau aku kat tempat ibu muda tadi...dah sah-sah dua das atau lebih lempangan hinggap di pipi budak tu.

Astaghfirullah......mengucap mengucap....fuh..

Memang waktu bayar di kaunter tu aku tahan jer la muka ni....merah sebab marah..huh.

Para pembaca pun boleh nilai sendiri....

Apa yang betul dan apa yang salah..

Wednesday, September 23, 2009

Tuesday, September 15, 2009

sisipan 14

Kunci kata disusun rapi
Menjadi rima alunan bunyi
Pada yang indah sering di hati
Ku ukir corak madah berseni

Ibarat tiang tanpa atapnya
Samalah kira kita berdua
Kerna tanpa lagu dan rima
Tidakkan lunak suara bergema

Sehari ini mari kemari
Kita berjalan juga berlari
Melakar segala warna pelangi
Engkau aku setia di sisi

Simpanlah ini sebagai tanda
Bahawa kita sentiasa ada
Rasa angan dan juga suara
Sehingga masa akhirnya tiada..

p/s: haha...jangan buat spekulasi. Sekadar berkarya.

Sunday, September 13, 2009

KurSus beRtopeNg

Salam buat pembaca sekalian.

Hurm...kalau di ikutkan reminder, aku sepatutnya menulis blog pada hari Khamis yang lalu...hehe...tak apa la.

Apapun, usia dah bertambah setahun....harap kematangan dan kebijaksanaan aku seiring dengan umur yang dikendong. Heh...

Ok, untuk entry kali ni, aku nak cerita sedikit tentang kursus yang aku pergi baru-baru ini. Tak lain tak bukan...kursus induksi. Haha...

Kursus ni lain sikit sebab dah la lama....dua minggu woo. Habis kerja aku tertangguh..sampai sekarang masih pening-pening lalat. Hehe.

Kursus ni diadakan di KL dan yang paling mencabarnya, walaupun dua minggu, tapi ada orang kata kursus kami ni dua bulan. Kenapa? Sebab jangka masa kursus kami ni melibatkan dua bulan : bulan tak puasa dengan bulan puasa. Jadi dua bulan la...haha

Nak dijadikan kisah, waktu tu pula kes H1N1 tengah hangat. Aku ada juga terfikir....kursus di KL....dengan jerebu lagi. Tapi yang penting kita berserah ajer la.

Mungkin dugaan, hanya aku sorang saja staf dari tempat kerja aku yang diletakkan di dalam kumpulan kursus tersebut. Dengan lagak seorang perwira, aku pun menongkah la keadaan kursus tu sorang-sorang.


Muka tanpa perasaan..haa

Tapi Alhamdulillah sepanjang kursus aku banyak bertemu kawan baru. Dari seluruh pelusuk ceruk hiruk Malaysia. Suka sangat dapat kenalan baru. Memang ramah la diorang.

Dijadikan cerita, sebab selalu terdedah pada penyaman udara dan cuaca yang tidak menentu, kami dikuatkuasakan untuk memakai mask. Heheh....waktu ni best gak la...ada macam mask rider tu. Hihi....

Henshin!!! Bertukar!!

Tapi best punya best, aku pun lepas tu kene demam da....takut H1N1 punya pasal, malam tu juga aku minum 100 PLUS ngan makan panadol. Berselubong sampai berpeluh dan naik turun tangga.

Berkat usaha dan izin-Nya, demam aku beransur pulih. Hihi..Alhamdulillah.

Kursus ni memang menduga aku. Nasib baik peperiksaan dia aku boleh jawab. Sangat berterima kasih pada rakan-rakan. Semangat woo bila kita ada member. Hehe...

Mask riders...

Cuma satu jer la....lepas kursus...balik tempat kerja...kerja bertimbun daaa..

Haha..tak dapek den nak nolong ae...

Tuesday, August 25, 2009

reZeki duGaaN

Salam buat pembaca semua..heh

Buat masa ni aku memang amat jarang meng'update' blog. Al-maklum la agak sibuk sekarang.

Ni sebenarnya aku tengah berkursus ni. Heh....saja curi-curi masa sikit. Nak tahu kursus apa, nanti ada masa aku post entry ek. Hehe..

Oh entry kali ini berlaku sebelum aku bergerak ke KL untuk berkursus. Ceritanya macam ni.....

Hari sebelum aku bergerak ke KL, aku pun gagahkan kaki yang malas ni untuk pergi ke area penang. Tujuan hanya untuk tukar tayar motor yang sudah semakin uzur dan botak...biasa la, selalu layan lap kan...kihkihkih...

Bersama dengan aku, aku bawalah laptop sekali....kononnya dah sebulat hidung (kira nekad la ni) nak betulkan laptop aku ni tak kira berapa pun kosnya...macam orang kaya daaa...haha

Maka dengan gagahnya aku pun menongkah arus perjalanan yang agak kurang selesa...biasa la kalau dah lalu jalan motosikal tu, paham-paham jer la..

Alhamdulillah sampai selamat ke tempat yang di tuju...tapi.....*sigh*..

Mamat 1: Ada apa bang?

Aku: Erm...minta tukar tayar belakang motor ni. Ada tak?

Mamat 1: Jap saya tanya dalam.

Ada la agak-agak dalam 5 minit lepas tu....

Mamat 2: Er...ni kena order dulu bang.

Aku: Eh? Nandeska? Biar betul...

Heh...akhirnya tak dapat aku tukar tayar sebab kena order dulu da...

Lepas tu aku pun gagahkan diri pergi la kedai komputer PC DEPOT. Terkenal tu...tapi..

Amoi cantik: Oh kalau U nak barang-barang ni U kena pergi service centre dia orang.

Aku: Mana service centre terdekat ek?

Amoi cantik: Aha...this is for U.

Dia pun bagi aku senarai service centre Compaq yang ada....paling dekat di Penang Island ngan Alor Star..haha.

Dengan masalah motor yang tak tukar tayar, aku pun tengok langit dah mula gelap...memang kalau hujan basah lencun punya.

Lalu aku pun ambil la keputusan balik terus...tanpa satu rancangan pun berjaya...

Seperti yang aku jangka, hujan turun dengan lebat petang tu. Bawa motor pun rasa macam bawa beskal jer...heh.

Beg yang aku galas untuk letak laptop pulak sebenarnya beg sekolah biasa je...aku tekad waktu tu memang taknak berhenti. Biarla hujan macam mana pun, aku cuma cover bahagian dalam atas beg tu dengan jaket merah aku je.

Alhamdulillah....sampai juga aku kat tempat yang dituju. Banjir tak payah cakap la...memang habis baju aku lencun. Tiba-tiba rasa macam hero dalam cerita hindustan lak...basah-basah lencun ni. Kah kah kah.

Maha Suci Allah....sampai di Kulim, aku melihat satu fenomena yang aku tak pernah lihat secara realiti di depan mata aku. Mungkin ini dugaan buat mereka..

Berdekatan dengan tempat kerja aku, terdapat deretan restoran yang selalu menjadi tarikan dan tumpuan pelajar....

Tapi dengan kehendak-Nya, pada petang itu kesemua deretan restoran itu musnah...

Katanya ada ribut..

Pokok yang rebah menyambah bumi..


Salah sebuah restoran yang terlibat..


Papan tanda pun jadi tanda tanya je...

Agak mengejutkan tapi itulah yang dikatakan dugaan. Semoga mereka yang terlibat dengan kemusnahan petang itu tabah dan bangkit semula dengan lebih tinggi...

Bila difikirkan balik, nasib baik aku ada di penang waktu tu sebab selalunya petang-petang aku memang suka jalan-jalan naik motor keliling bandar....Allahuakbar!!

p/s: Selamat berpuasa semua...jaga pemakanan. Heh.

Thursday, August 13, 2009

kAmpuNg hiDupku

Kita selalu terlepas pandang sesuatu perkara itu sehinggalah ianya tiada lagi..

Berada di perantauan membuatkan aku mulai sedar akan perkara-perkara yang masih belum aku terokai.

Kampung umpamanya.

Maka cuti itu, aku berkesempatan untuk balik ke kampung ayahku di Negeri Sembilan...ha..orang tua-tua kata nogori..heh.

Lama juga aku tak balik. Kekangan dan faktor-faktor luar menghadkan aku untuk pulang ke kampung ayah.

Tapi Alhamdulillah..akhirnya sampailah kami sekeluarga ke kampung.

Tanpa berlengah lagi, terus aku keluarkan kamera handphone aku. Hahaha...dah cukup lama blog aku ni tak bergambar. Eloklah ada gambar guna kamera handphone..daripada tak ada. Muwahahahaha...

Sambil aku bawa kamera tu, aku pun berjalan-jalan lah sekitar rumah kampung aku tu...menuju ke kolam ikan.

Kolam ikan..?

Aha....ini lah kolam ikan di kampung aku. Nampak cetek je kan. Mana taknya....musim kemarau sekarang ni.

Bayangkan dah dekat sebulan tak hujan. Air sungai pun kering daa...huhu

Tapi persoalan sebenar....ada ker lagi ikan dalam kolam tu?

Dulu ada la ikan talapia....siap melompat main teng-teng lagi dalam kolam tu. Haha...tapi sekarang..

Adik aku kata ada...tapi yang aku nampak ikan kecil-kecil ada la..mungkin diorang menyorok kot. Heh..

Aha...jangan pula para pembaca tanya kenapa air kolam tu tak biru...nak biru letak nila. Hahaha..

Dah puas tengok kolam, aku pun pergi la lagi berjalan kat belakang rumah....jumpa la beberapa pokok yang aku tengok dah pandai berbuah.

Dulu aku tengok ranting ngan daun je..haha.

Pokok apa ni? Ntah...haha

Aha...mesti para pembaca tak nampak kan pokok apa ni. Hehe....meh kita tengok buah pokok ni...zoom!!!

Ni lah buah pulasan...hoho..pulas pulas!!

Hehe...dah tau dah? Tu la buah pulasan. Rupa ada macam rambutan..rasa pun lebih kurang aja..huhu..

Aha....lepas aku habis meratah buah-buah pulasan yang aku boleh petik, aku pun terjumpa la dengan salah satu buah favourite aku...

Aha...ni lah pokoknya..

Tu dia...pokok buah mata kucing...yeehaa!!! Aku memang suka buah ni. Lagi-lagi kalau makan waktu panas..best wo. Letak dalam lai chi kang..pergh....terliur jap. Haha..

Tapi buah yang dekat kampung ni mungkin tersilap baja kot...biji dia terlebih besar. Maka isinya dapat sikit aja..

Zoom in buah mata kucing..

Itu aku tak kesah sangat sebab banyak aja buah mata kucing ni depan mata..makan aja sepuas rasa. Muwahahaha...burrppp..Alhamdulillah~

Lepas tu aku jalan-jalan lagi....terjumpa pulak sejenis pokok ni..

Apakah pokok ini? jeng jeng jeng..

Hehe...pokok apa tu ek? Aku ingat-ingat lupa nama buah tu..maka aku pon menggunakan super-cosmos powered eyes untuk zoom in buah pokok tersebut...

Fokus menggunakan kuasa mata..haha

Oh....baru aku ingat..tu buah ciku. Haha...bukan cikugunya tapi buah ciku sahaja. Huhu....tak puas hati dengan penemuan tu, aku pun tangkap lagi satu gambar buah ciku.

Kalau-kalau ada pembaca yang belum tau rupa buah ciku, meh cini tengok. Hehe...

Ini ciku...

Aha...tu lah rupa sobenor buah ciku...hehe. Jalan punya jalan lagi, aku pun jumpa la pokok yang aku kenal sangat. Pokok cili.

Dulu pokok ni tak besar sangat lagi. Tapi sekarang...dah berbuah-buah dah..

Aha...tengok sikit cili tu..pergh..

Haha...rasa nak geget-geget aja cili-cili kat situ. Tapi nanti orang kata buang tebiat pulak. Huwahahaha...

Meh makan...ngaaaaap!!

Haha..best woo berjalan meneroka kampung. Banyak juga la perkara yang aku buat hari tu.

Tapi perkara aku paling tak boleh lupa, aku tiba-tiba teringin nak minum air kelapa.

Amek ko....guna galah aluminium untuk kait buah kelapa. Berat woo...hahaha. Tapi dapat juga la dalam 3 ke 4 biji.

Waktu tu jugalah parang nak belah buah kelapa tak ada...haha. Terpaksa guna parang kontot daa....kontot pun kontot la janji boleh buka...cuma masa lambat sikit lor..heh

Kenangan....kenangan...

Entahlah...

Terpikir juga kenapa aku boleh tak nampak benda-benda ni sebelum ni. Heh, apapun aku cukup menghargai pengalaman dan hari-hari aku di kampung.

Pembaca pun cubalah balik ke kampung dan teroka benda-benda yang ada di sekeliling kampung kita tu.

Masih ada benda lain yang kita kadang-kadang terlepas pandang...huhu~

Thursday, August 6, 2009

KelajUan yaNg berBeza

Fast learner atau nama lainnya cepat pick up....

Selalu kita dengar bila seseorang tu dapat tangkap sesuatu dengan pantas....contohnya bila kita dapat tangkap apa yang lecturer ajar dengan mudah....

Atau dapat jawab kuiz dengan betul dalam masa yang singkat...dan macam-macam lagi la...

Mesti orang akan cakap yang kita ni fast learner...

Waktu tu hidung kita pun kembang kempis....macam tak cukup udara jer nak hirup..haha. Rasa macam terbang di awang-awangan ja...heh.

Hurm..

Tapi pernah tak pembaca terfikir...

Sebenarnya....

Betul kah kita ni fast learner?

Atau lebih kepada fast keeper?

Heh..ada gak la masa beberapa hari ni aku terfikir benda ni. Beza fast learner dan fast keeper.

Fast learner pada aku adalah orang yang cepat memahami dan cepat belajar tentang perkara-perkara baru. Tak kisah lah dari segi pelajaran mahupun kerja, dia akan dapat memahami struktur dan corak konsep perkara tu dijalankan.

Dan bila dia dapat memahami perkara ini, maka dengan automatik otak akan memainkan peranan untuk terus mengingati perkara ini kerana dari pemahaman otak akan menjadi lebih agresif dan terbuka.

Berbeza dengan fast keeper, mereka juga cepat menangkap apa yang dipelajari. Tetapi proses seterusnya lebih kepada teknik penghafalan, bukan pada corak memahami konsep perkara yang dipelajari.

Pendek kata, fast keeper adalah orang yang cepat menghafal.

Namun, fast keeper ini mempunyai masalah bila mana perkara yang dipelajari itu tidak difahami, maka lama kelamaan perkara itu akan hilang.

Pernah tak para pembaca study last minute? Hehehe....jangan tipu...dosa tau.

Ingat tak sehari sebelum periksa, habis semua fakta kita hafal. Kita pulun abis-abisan...macam pulun durian daaa...

Tapi lepas ja periksa tamat...semua yang kita baca....puff!!! LESAP.

Hehe...

Jadi mana yang lebih baik? Fast learner atau fast keeper?

Bila orang kata kita ni fast learner...cuba tanya diri sendiri balik, betul ke?

So which one are U?

aKu dan Tin

Aku merupakan insan biasa yang lahir dan berpijak di bumi ini....

Seperti yang aku jangkakan...lambat laun pasti akan datang juga tika dan waktunya..

Harapan moga ia tidak berlaku...tapi ini merupakan ujian buat semua yang terlibat.

5 Ogos 2009...bermulalah satu kisah di mana aku dan tin..

Apa itu tin?

Hurm......

Kuarantin...hoho.

Jeng jeng jeng...poli tempat aku kerja ditutup daaa....sampai la minggu depan. Katanya terdapat kes selsema ekor merah tu.

Jadi semua di minta mengosongkan premis poli. Hanya tinggal yang dikuarantin sahaja dalam poli tu...

Tak tahulah macam mana keadaan yang dikuarantin...tak pernah aku terfikir yang benda ni boleh berlaku sampai macam ni.

Sebelum ni aku kenal perkataan kuarantin tu dari aplikasi anti-virus jer..who would have thought ya...

Apapun, poli cuti maka aku pun cuti. Balik kampung esok...spend masa dengan keluarga. Tapi kalau aku demam esok memang aku tak balik.

Buat pembaca semua, marilah bersama kita berdoa pada yang Esa, moga tiada lagi korban akibat wabak ini. Aku tak boleh bayangkan macam mana perasaan mereka yang disyaki demam ni.

Let us hope for the best....

Tuesday, August 4, 2009

BeSi AtaS kaYu

Salam buat pembaca semua..huhu

Kebelakangan ni, aku agak sibuk dengan tugas-tugas sampingan di jabatan.

Sebagai orang baru, aku masih mengikut jejak langkah petugas-petugas sebelum aku....

Tentang bagaimana cara mereka membuat proses kerja tersebut...corak membuat laporan dan macam-macam lagi la.

Senang cerita...aku masih sibuk belajar.

Tapi sibuk-sibuk pun, aku suka dengan kerja aku. Walhal bangga dengan kerja aku. Hehe...

Semua tugas sampingan ini merupakan suatu pengalaman baru. Dari sinilah aku belajar mengenali feel staf-staf jabatan dan pelajar-pelajar.

Tipulah kalau aku kata yang tak ada tension langsung. Kadang-kadang memang tension. Cuma kena pandai tangani lor...

Tak kira la macam mana nak tangani....senyum ka...ngadu kat orang tersayang ka...terpulang pada pembaca..hehe

Macam sekarang, aku sibuk dengan tugas-tugas kualiti dan audit...jadi banyaklah borang-borang yang aku kena kenal.

Itu belum kira lagi tugas sebagai PA. Rasa kelakar bila tengok feel pelajar-pelajar aku. Haha...

Buat para pembaca,

Biarpun tugas kita kadang-kadang ibarat besi atas kayu, cubalah untuk buat satu persatu. Mulakan dengan jitu dan akhirkan dengan bermutu. Hehe..

Beam beam beam!!!


Monday, August 3, 2009

HaTi daN seNyuM

Salam..

Manusia memang ada macam-macam jenis...

Yang ensem..(sambil jari telunjuk menghala ke hidung sendiri..), yang cun..(peewit!!), yang tinggi, yang rendah, renek dan lain-lain....bak kata orang segala jenis rupa la ada.

Tapi memang kalau ikutkan, tak semua manusia kita boleh campur dan sekepala dengan mudah.

Lain orang, lain feelnya. Lain telinga, lain bunyinya...

Tapi ada satu petua yang aku tahu; apa dan bagaimana untuk kita menghadapi teman seperjuangan yang kadang-kadang boleh merosakkan mood dan jiwa kita..hehe

Bila mana kita berada di dalam satu situasi, kita berhadapan dengan insan yang contohnya suka cakap lepas (bukan melepas ek..), perli tak kena tempat dan lain-lain..

Ada dua cara yang kita boleh lakukan...

PERTAMA:

Sama ada kita terasa dan menarik muka panjang....

Yang akibatnya nanti kene pada diri kita sendiri...

Mood lari...

Kerja banyak tak jalan...

Orang sekeliling pun kene tempias...

Atau kita boleh guna langkah kedua.

KEDUA:

Pandang orang tu..

Cakap dalam hati "dia dah memang macam tu..huhu" sambil tersenyum ikhlas.

InsyaAllah...bila kita buat cara kedua ni, mood kita tak akan lari. Malah bertambah baik.

Tapi jangan lupa senyum waktu cakap dalam hati tu. Sebab kalau waktu tu ekspresi kita masam...tuning mood tu akan jadi lain. Jadi makin muram. Huhu...

Cubalah para pembaca amalkan...memang tak semua orang sekepala dengan kita. Tapi itulah antara rencah hidup yang menjadikan dunia ini lebih menarik. Hoho..

Try it and u'll see the difference..Lebih mudah dan efektif!!

Beam beam beam!!!


Tuesday, July 21, 2009

sisipan 13

Andai ada tali di sisi,
Ku simpul rapi terikat mati,
Dimeterai janji berpaksi nadi,
Pada satu Pencipta hakiki....

Andai ada tali di sisi,
Ku gubah indah sebuah relung,
Padanya ku isi sekalian insani,
Tiada kosong tiada lohong....

Andai ada tali di sisi,
Akan ku gunting setiap inci,
Diberi pada yang gemar memberi,
Sama merasa sama berbudi....

Tali adalah satu....
Dan satu adalah peluang....

Biarpun kita berbeza idea,
Ada yang itu ada yang ini,
Namun kita sebenarnya sama,
Punyai tali bernama hati....

Saturday, July 18, 2009

sUara BarU

Salam pada pembaca sekalian...

Pada awal kemasukan aku di poli ni, aku telah diletakkan di dalam kuarters bersama dua orang staf poli yang lain.

Usia memang merupakan satu jurang pada permulaannya...mana taknya, aku merupakan yang termuda bergelar staf poli. Haha....

Tapi semua tu sekarang dah tak ada apa-apa. Aku suka dan amat senang bergaul dengan semua staf di poli ini. Staf jabatan, blok kuarters termasuklah rakan-rakan serumah aku.

Diorang ni memang badan besar-besar. Orang kalau tengok boleh kata bouncer wooo...aku lak tough macam tiang. Haha.....jadi bila kami jalan tu nampak macam aku ada bodyguard da...heh.

Hohoho...sapa nak cari gaduh?

Sorang aku panggil pak uda, sorang lagi jan namanya. Best woo serumah ngan diorang. Dahla waktu aku mula-mula masuk dah siap ada astro, tv lcd semua...kira memang lengkap la. Masuk bawa perut ja. Haha...

Sebab diorang juga la aku banyak kenal tempat-tempat makan yang menarik. Nasi puyuh, nasi kukus, sate........alamat tak lama lagi jadi bouncer gak la. Haha..

Tak kurang gak awek pasar malam jual air tebu yang diorng kenalkan...keh3...

Empat bulan ngan diorang memang best...dah macam satu famili dah.

Cumanya...

Mulai bulan depan, aku akan mula melangkah masuk ke blok kuarters yang lain. Sebab jan dah ada rumah kat luar poli. Dia pun ada ura-ura macam nak kawin dah tak lama lagi. Huhu...nasi minyak...best ni..

Maka....berpecahlah kami bertiga.

Tapi tak apa la...pecah kaca pecah gelas, ada hari boleh balas (apa kena mengena?) hahahaha.....

Yang penting aku akan masuk ke blok kuarters yang baru. Berjumpa staf baru..moga semuanya ok!! huhu...

p/s: lepas ni terpaksalah menapak sampai lima tingkat setiap hari...hihihihihi...fit la aku.

Friday, July 17, 2009

tuAh maNusia SiaPa yaNg taHu

"Tuah ayam nampak di kaki
Tuah manusia siapa yang tahu..."

Perkara pertama yang aku ingat waktu mula-mula masuk poli.....ikuti perkemahan polibriged.

Tapi bukan itu yang hendak aku sampaikan pada pembaca. Entry kali ini lebih kepada bagaimana aku diberikan satu pengalaman yang aku sendiri tak pernah terfikir akan alami...huh...bunyi macam suspen jer...hehe.

Dikisahkan......

Konvokesyen kali ke-4 poli akan diadakan. Maka dengan sepantas kilat, terdapat seorang hamba Allah ini mencari-cari gerangan pemuda tinggi lampai berbadan perkasa untuk dijadikan hulubalang cokmar.....

Memandangkan pada sekalian pandangannya tiada yang senada dan sekata yang di pinta, terlintas la sudah untuk hamba Allah itu memanggil si jejaka yang masih mentah di dunia berloghat itu.

Hahahaha...jadi tak semena-mena aku terpilih jadi hulubalang cokmar daaa...adeh..

Hehe...tapi tu la kan...tuah manusia siapa yang tahu.

Mula-mula memang tak tahu la macam mana nak bawa cokmar ni. Nasib baik ada bekas-bekas hulubalang cokmar bagi tunjuk ajar...hehe.

Konvokesyen sepanjang dua hari...jadi dua kali la aku jadi hulubalang...bersama dua gadis bunga telur...wahahaha...bertuah aku.

Pengalaman yang paling tak boleh aku lupakan......ialah waktu bersiap. Pergh...sebijik macam nak berarak kawin. Serius....memang sebijik...siap ngan pak andam...hahaha.

Aha...baju memang tak payah cerita la...orang tengok pun dah macam pengantin. Kacak seh...hehe.

Cerita banyak pun tak guna. Ni ha gambar bukti...

Muka ala-ala cuak...haha

Hahaha....

Posing ala-ala album kawin..hihi

Ahahaha....kira aku bertuah la sebab dapat pengalaman kene solek macam nak jadi pengantin baru. Kira nanti yang betul-betul punya takda la cuak...hehe.




Wednesday, July 15, 2009

dUnia peRantaUan

Its been almost 4 months...

So sorry for all the latency..

Sebenarnya memang banyak perkara yang berlaku setelah aku mula menjejakkan kaki ke sini. Terlalu banyak perkara baru....suasana baru dan pengalaman baru untuk aku kongsikan.

InsyaAllah jika di hari masih meniti internet di sisi...akan aku cuba memberi selagi mungkin di dalam blog manis ini...

muwahahahaha....!!!! ayat permulaan tak boleh blah....agak jiwang...hihi.

Apapun minta maaf kepada semua pembaca....aku baru sahaja dapat meng'access' internet setelah broadband dan laptopku bersatu. hihi...

Banyak sangat benda yang nak diceritakan ni.......aku buat kesimpulan jer la k.

Ok, hari pertama aku sampai di poli ni...memang bangga gila gaban la...dah la cantik, orangnya mesra lak tu....aha....itu tak termasuk yang cun-cun lagi...keh3

Selama aku hampir 4 bulan kat sini...memang aku boleh kata yang aku suka betul dengan Kulim. Orang ramah....makanan murah....memang membesar la aku kat sini nanti..hehe

Oh pembaca ingat tak pasal kes jerebu? Memang berbeza....di Kulim tak nampak langsung jerebu...tapi bila aku balik KL...aiyooo...bukan tak nampak jerebu..tpai tak nampak jalan sebab jerebu..kui3...

Oh pasal kerja...setakat ni amat memberangsangkan. Aku amat selesa dengan kerja aku. Tapi biasala mula-mula kerja memang ambil masa nak adapt dengan persekitaran.

Sekarang ni dah mula sem baru...masih banyak lagi yang aku kena belajar dan aku suka...hehe

Bulan ni memang sibuk yang amat...bermula dari MSK (Minggu Suai Kenal) sampai la ni, tak habis lagi sibuknya...

Nanti kalau sempat aku akan ceritakan dalam entry lain..

Apapun aku akan update lebih kerap....harap tak sampai 4 bulan la..haha.

All the best to all readers....for those who are new to this blog, welcome...for those who stay and calmly wait for the update...I thank u.

Salam...beam3!!!

Monday, March 23, 2009

Ku kiNi teRbanG

Salam kepada semua pembaca yang aku sayangi...

Sebelum aku mulakan bicara entry kali ni, izinkan aku melakukan sesuatu jap ek...pek..pek!! pekk!! wooshh...!! woshh!! beam beam beam!!!

Fuh...akhirnya, segala sawang, kurap dan kulat blog ini telah dibersihkan..hahahaha..

Wokeh, berbalik kepada entry kali ni, dengan rasa syukur aku nak bagitau kat para pembaca yang aku telah pun diterima bagi jawatan pegawai pendidikan pengajian tinggi. Alhamdulillah..

Secara tulisnya, aku akan menjadi pensyarah di politeknik kulim bermula 24 mac ini. Tapi aku berjaya membuat penangguhan seminggu untuk menyelesaikan segala perkara termasuk perletakan jawatan GSTT aku.

Sangat-sangat bersyukur...Alhamdulillah...Allahuakbar!! Setakat ini memang ini yang aku impikan..berharap sangat aku akan dapat melakukan yang terbaik kat sana nanti.

Tempat memang baru bagi aku...doa aku pun hari tu supaya aku dapat area utara...hehe. Jangan nak buat spekulasi....saja ja nak cari pengalaman di belah pelusuk sana pula. Tak salah kan? Huhu...beam beam beam!!

Gambar amek waktu taklimat pensyarah pagi tadi...huhu (gambar kecik gila...amek guna hp..)

Ntah macam mana la nanti kat sana kan...aku harap sangat dapat menyesuaikan diri dan yang paling penting, dapat ajor budak-budak tu dengan penuh dedikasi dan kehenseman (chewah...)

Aku akan bertolak ke kedah pada hari Jumaat ini (27 mac 09)...so bloggers kat sana hola la aku kalau terserempak!! haha..

Doakan aku yang terbaik wahai para pembaca..hehe.


p/s: Esok aku akan pergi ke sekolah wat kali terakhir sebelum bertolak ke kedah. p/s lagi: Kamera rosak rosak rosak....memang takda gambar berkualiti la gamaknya..huhu..

Friday, March 13, 2009

SmaRt TaG

Ni ha ada dua insan yang memberikan aku tag yang sama...insan tersebut adalah Ayeesha dan Humyra...hahaha.

Maka ini la peraturan tag itu...

1. Go to your photos folder in your computer.
2. Go to the 6th folder of photos.
3. Go to the 6th picture in that folder.
4. Put the picture on your blog and description of it.
5. Invite six friends to join the challenge.
6. Link them in your blog and let them know they have been challenged.


Muwahahahaha....nampak sangat komputer aku banyak wallpaper katun. Hihi...ni aku download wallpaper Hack//G.U iaitu salah satu game PS2 yang paling aku gemari.

Corak permainan amat berlainan. Yang tu hero dia, Haseo. Perwatakan hero memang memula amat menjelekkan..suka maki orang dan bunuh player lain. Tapi last2 berubah..huhu

Banyak sebenarnya yang boleh kita belajar dari permainan video. Bukan takat ilang stress, percaya atau tak, cara nak sebut sesuatu perkataan dalam BI pun aku belajar dari game.

Huhu...sekian.

p/s: I don't wanna tag anybody...lalala~

Friday, February 27, 2009

jUmaaT iNi...

Hari ni merupakan hari yang amat teruk bagi aku..huhu.

Penuh dugaan...cabaran...teguran..

Kena tegur tiga kali untuk dua peristiwa yang berlainan....dua teguran berlaku depan pelajar-pelajar...haha..

Aku kalau time sedih ni suka dengar lagu daniel powter - bad day..huhu

Tak perlu aku ceritakan apa dua peristiwa tu, tapi berkait rapat dengan profession aku...heh. Cuma secara ringkasnya, ada juga salah aku untuk kedua-dua peristiwa tuh...

Kesian dekat GSTT yang lain..takut gak 'kerana nila setitik rosak susu sebelanga'. Tapi tak apa la, orang baru, nak-nak GSTT memang slalu ja mudah di lihat kesalahannya. Terima dan telan ja...haha.

Memang tak dinafikan ada perasaan down gegila....tapi aku masih cuba mencari hikmah di sebalik semua perkara.

Untungnya, dah nampak sikit hikmah tu...huhu.

Betul lah, Allah tahu apa yang terbaik untuk kita...Alhamdulillah..Maha Suci Allah..

Just nak bagi tau pembaca, apapun yang berlaku, ada positive side dia...jangan terlalu melayan perasaan down sampai kerja lain tak jadi..

Its not good for your health and people around you..huhu

To all readers, have a great weekend and smile always k!!

Tuesday, February 24, 2009

sisipan 12

I lift, looked and gaze at the sky
The big blue world ahead wide open
Makes me started to even wondering why
Oh why has not my heart being taken

As for long I seek for she's the one
To fill the emptiness that lies within
And yet I found only no one
So empty again it hurts deep in

Together was not the word I treasure
As I always become a loner
Like I said even I cannot be sure
To have someone before this coming summer

But now I know which one is better
To be together or a lonely ranger
It doesn't matter which one is the answer
Coz I have ALLAH right now right here....


p/s: Ini sekadar nukilan idea minda. Tiada kaitan dengan perasaan jiwang penulis...hihi. Sekadar cuba berkarya di dalam bahasa inggeris...beam3!!!

Monday, February 23, 2009

akTiViti seKolah Ku saYanG

Akhirnya!! Laptop aku dah ok!!

Alhamdulillah...

Kalau para pembaca nak tahu, sebelum ni laptop aku kene virus woo....buka internet lima minit ja...lepas tu dia terus weng...close connection...haha.

Tapi Alhamdulillah la sebab dapat gak aku format. Hilang lebur semua virus...muwahahahaha..

Apapun itu bukan kes utama aku hari ni. Sebab lama tak update, banyak cerita nih sebenarnya...tapi kita borak-borak mana yang termampu ja ok..

Dah dekat dua bulan aku kat sekolah tu. Setakat ni ok ja...cuma dah dua minggu balik kol 5 dan kerja sampai hari minggu..huhu.

Kemas kelas, Pengakap, Bola baling etc. Ada antara benda-benda ni yang aku memang tak tahu langsung.

Contoh, pengakap. Aku memang tak ada asas langsung. Jangankan ikat, nak jahit lencana pun tak reti letak mana..hahahaha. Hari tu ada Scout Car Wash..memang kelam kelibut gak la. Mana taknya, basuh 20 biji kereta tapi tenaga kerja ada 10.

Lastly, dengan cikgu dia yang ensem ni tolong basuh sekali. Hahahaha..pengalaman...

Bola baling pula, cuba para pembaca bayangkan..(sambil meletakkan jari di kepala dengan niat membayangkan..) boleh bila aku tanya guru penasihat bola baling tu...

"kak, bola baling macam mana ek?"

Dia dengan selamba udang galah jawab...

"mana saya tau, kamu ketua"

Sesedap ayam tandoori ja dia lantik aku ketua. Padahal aku ni GSTT. Hahahaha.....fenin pala beta.

Apapun hari tu dah jalankan fitness exercise tuk budak-budak ni. Malas nak inform kat cikgu penasihat lagi satu. Muwahahahaha...

Secara serius, aku memang tak reti sangat sukan dan unit beruniform ni. Setakat kawad tu boleh la sebab aku suka kawad.

Tapi aku selalu ingatkan diri yang benda ni semua pengalaman. Bila lagi nak dapat pengalaman macam ni kan. Bukan semua orang dapat woo..

Kita kena selalu pikir positif. Memang kekadang kita fed-up sangat sampai nak give up. Tapi cuba jangan layan perasaan mudah mengalah tu.

Try cari intipati kemanisan di sebalik semua kepahitan...huhu~

Oh lupa lak, yang paling tak boleh blah, bila budak-budak cakap aku cute, manis dan ensem...time tu memang kembang kempis kelenjar idung (ada ker?)..muwahahahaha.

p/s: keputusan temuduga biasiswa KPTM akan diketahui dalam 2 minggu.

Monday, February 9, 2009

sisipan 11

seribu malam tidak menari
melukis rima menulis gema
kini kembali di ruang seni
sekadar mengukir idea pena

berdiri teguh di sudut punca
menjadi makna pada mendengar
biarpun baru tidak pun lama
namun nafasku mula tercabar

seraya hati terasa tenang
bila mana datang kalian
memberi membuka mata yang berang
ternampak jelas hilangnya silau

nafasku tenang langkahku imbang
bersama engkau kini ku terbang
melihat mata hati dunia yang terang
tidak menoleh mennguja muram

sisipan ini ku ukir hias
buat rakan sahabat maya
walau tak pernah berjumpa kita
ku ucap syukur kenali kalian...

terima kasih...

beam beam beam!!!!!

Cahaya Aidilfitri - Handy Black

Hari ini aku di tag oleh alhaqimi dan lea. Kedua-duanya memberikan tag yang sama. Jadi nah amik ni....

1. Put Your I-Tunes, Windows Media Player, Etc. On Shuffle.
2. For Each Question, Press The Next Button To Get Your Answer.
3. YOU MUST WRITE THAT SONG NAME DOWN NO MATTER HOW SILLY IT SOUNDS.
4. Tag 10 Friends.
5. Everyone Tagged Has To Do The Same Thing.
6. Have Fun!
(yeah rite...)

>IF SOMEONE SAYS ‘ARE YOU OKAY’ YOU SAY?
Berhenti Berharap - SO7 (hahahaha...may be so)

>HOW WOULD YOU DESCRIBE YOURSELF?
In Time Like This - Foo Fighter (berubah mengikut waktu dan keadaan...hipokrit maybe)

>WHAT DO YOU LIKE IN A GUY/GIRL?
Eyelash - Juliet The Orange (hahahaha...)

>HOW DO YOU FEEL TODAY?
Janjiku - Sofaz (hoping to fulfill a promise..)

>WHAT IS YOUR LIFE’S PURPOSE?
The Good Life - Weezer (supposedly so)

>WHAT’S YOUR MOTTO?
Dunia Belum Berakhir - Shaden (adeh...what a motto..)

>WHAT DO YOUR FRIENDS THINK OF YOU?
Gangsta Paradise - Coolio (hahahaha...meh la cari pasal ngan aku)

>WHAT DO YOUR PARENTS THINK OF YOU?
It's Life Of Test - Brothers (teruji kesabaran diorang mendidik aku..huhu)

>WHAT DO YOU THINK ABOUT VERY OFTEN?
Buat Sang Puteri - Spider (adeh...kantoi..haha)

>WHAT IS 2 + 2?
Cemburu - Dewa (hahaha...ni kes cinta empat segi la ni)

>WHAT DO YOU THINK OF YOUR BEST FRIEND?
Zapin Kesyukuran - Hijjaz (Bersyukur kepada Allah kerana mendapat sahabat yang baik belaka)

>WHAT IS YOUR LIFE STORY?
Jangan Lafazkan - KRU (no need to be said ya..haha)

>WHAT DO YOU WANT TO BE WHEN YOU GROW UP?
Disinilah Kita - The Zikr (berada di tempat yang sepatutnya..amin..)

>WHAT DO YOU THINK WHEN YOU SEE THE PERSON YOU LIKE?
Cintailah Cinta - Dewa (hahaha...kira betol la tu)

>WHAT WILL YOU DANCE TO AT YOUR WEDDING?
Alam Semesta - Raihan (lalalala..bersyukur sempat kahwin semasa hidup di Bumi Allah)

>WHAT WILL THEY PLAY AT YOUR FUNERAL?
Big Girls Don't Cry - Fergie (adeh..mungkin lagu untuk isteri/awek aku nanti andai aku pergi dulu..)

>WHAT IS YOUR HOBBY/INTEREST?
Gadis dan Bunga - Rahimah Rahim (kantoi..suka usha awek pegang bunga..haha)

>WHAT IS YOUR BIGGEST FEAR?
Separuh Nafas - Dewa (di saat hampir ajal tatkala dosa menggunung tinggi...)

>IS YOUR BIGGEST SECRET?
Tiada yang kedua - Khafi (one and only..)

>WHAT DO YOU WANT RIGHT NOW?
Untuk Tuhan - Hijjaz (menjadi hamba yang sejati...amin)

>WHAT DO YOU THINK OF YOUR FRIENDS?
Kedamaian - Brothers (berada bersama mereka menenangkan aku..thanks!!)

>WHAT WILL YOU POST THIS AS?
Cahaya Aidilfitri - Handy Black (hamek ko....adeh)

ok..so this tag i want to pass to...
- No oNe...haha

Thursday, February 5, 2009

MajLis KahwiN jaNnaTuNNaiM

31/01/09

Sabtu.

Maka berlangsunglah majlis perkahwinan lagi sorang member aku...

Dengan lafaz bismillah, aku bertolak ke melaka pada 30 jan dan lepak di rumah geng pangsapuri.

Malam tu, sebab lama tak jumpa, kami memang borak sakan. Biasalah, banyak benda nak di bincangkan kononnya..haha.

Selepas sibuk berjalan, tido.

Esok, baru gerak pergi kenduri kahwin jannatunnaim..hoho

As always, picture speaks a thousand words...

Malam yang spastik bersama geng pangsa..haha

Dari kiri, daoh, nudin, balop dan mudin...haha.

Bergambar sebelum bertolak ke tempat peristiwa.

Lauk dia memang asyik!!!

Bergambar bersama pengantin...huhu. Awek kat depan tu dak kelas dulu, chin namanya.

Ada orang kata muka aku dengan pengantin lelaki sama...betol ka?


Jadi itula sedikit sebanyak perjalanan singkat aku di Melaka sana.

Memang tak sempat nak jumpa semua member yang ada di Melaka tu...sorry sesangat ek.

Kepada jannatunnaim, semoga bahagia ke akhir hayat, dan melahirkan generasi yang chumel di masa akan datang..huhu.

p/s:
- yuran putrajaya berkaya dikurangkan kepada rm20..alhamdulillah
- ada peperiksaan untuk Pegawai Tadbir Diplomatik akhir februari...sesiapa ada hint?
- budak sekolah kata umur aku baru 18!! apakah!!!

Tuesday, January 27, 2009

muNgkiNkaH LanGKahKu seMakiN TiNgGi?

21/1/09

Aku ada satu temuduga di putrajaya. Berkenaan jawatan lecturer di poli atau kolej komuniti. Maka dengan muka seposen, dua hari sebelum temuduga, aku pun minta la cuti kat pengetua.

Difahamkan GSTT ni tak ada cuti. Maka atas budi bicara cikgu pengetua ni, aku pun dilepaskan hari tu..dengan syarat aku datang punch card dulu pastu dalam 9.30 baru keluar..haha.

Temuduga tu kata dalam surat mula pukul 10.30

Dengan berbekalkan kelajuan cahaya dan berkat doa naik kenderaan, aku selamat sampai tepat pukul 10.30...kat parking motor..adeh.

Tapi tempat parking penuh, maka dengan selamba aku park kat atas rumput...dan terus memecut melakukan fartlek(mentang-mentang ajar PJK sekarang..haha) ala-ala rabuan pit menuju ke tempat temuduga.

Dua orang kakak yang jaga borang sebelum temuduga. Thanks kak!!

Ramai gila orang..huhu.

Ada yang tua dan muda dari aku.

Ada gak jumpa ngan dak u sendiri.

Senior satu course pon ada..haha.

Buhsan menunggu..tangkap gambar betapa sunyinya putrajaya...wooo

Berkat menunggu, akhirnya aku masuk ke bilik berjumpa penemuduga dalam pukul 3.40 petang..haha (yang ketiga terakhir)

Alhamdulillah..berkat doa keluarga dan sahabat handai, sesi temuduga berjalan dengan lancar...hehe. Macam borak-borak ja dengan diorang...selesa sangat. Hati memang tak tension.

Bilik temuduga aku no.3..yang belah kiri tu..beam beam beam!!

Keluar je dari bilik temuduga, senyum memang panjang lebar...huhu.

Kalau ikut aku memang rasa macam dapat...tapi tak tahu la penemuduga tu bagi markah macam mana..wawawawa..

Tapi betullah orang kata

Gembira selalu, mesti sedih lepas tu....

Surat peminat dari putrajaya..keh3...marah sebenarnya ngan diorang..kalau tak nak aku park kat rumput, buatla tempat letak motorsikal banyak sket...

Haha...apa nak buat....dah nasib badan.

Anggap ja la sebagai yuran temuduga...huh.

p/s: nak siapkan buku register ngan buku resit duit insuran budak..wawawa...