Thursday, August 6, 2009

KelajUan yaNg berBeza

Fast learner atau nama lainnya cepat pick up....

Selalu kita dengar bila seseorang tu dapat tangkap sesuatu dengan pantas....contohnya bila kita dapat tangkap apa yang lecturer ajar dengan mudah....

Atau dapat jawab kuiz dengan betul dalam masa yang singkat...dan macam-macam lagi la...

Mesti orang akan cakap yang kita ni fast learner...

Waktu tu hidung kita pun kembang kempis....macam tak cukup udara jer nak hirup..haha. Rasa macam terbang di awang-awangan ja...heh.

Hurm..

Tapi pernah tak pembaca terfikir...

Sebenarnya....

Betul kah kita ni fast learner?

Atau lebih kepada fast keeper?

Heh..ada gak la masa beberapa hari ni aku terfikir benda ni. Beza fast learner dan fast keeper.

Fast learner pada aku adalah orang yang cepat memahami dan cepat belajar tentang perkara-perkara baru. Tak kisah lah dari segi pelajaran mahupun kerja, dia akan dapat memahami struktur dan corak konsep perkara tu dijalankan.

Dan bila dia dapat memahami perkara ini, maka dengan automatik otak akan memainkan peranan untuk terus mengingati perkara ini kerana dari pemahaman otak akan menjadi lebih agresif dan terbuka.

Berbeza dengan fast keeper, mereka juga cepat menangkap apa yang dipelajari. Tetapi proses seterusnya lebih kepada teknik penghafalan, bukan pada corak memahami konsep perkara yang dipelajari.

Pendek kata, fast keeper adalah orang yang cepat menghafal.

Namun, fast keeper ini mempunyai masalah bila mana perkara yang dipelajari itu tidak difahami, maka lama kelamaan perkara itu akan hilang.

Pernah tak para pembaca study last minute? Hehehe....jangan tipu...dosa tau.

Ingat tak sehari sebelum periksa, habis semua fakta kita hafal. Kita pulun abis-abisan...macam pulun durian daaa...

Tapi lepas ja periksa tamat...semua yang kita baca....puff!!! LESAP.

Hehe...

Jadi mana yang lebih baik? Fast learner atau fast keeper?

Bila orang kata kita ni fast learner...cuba tanya diri sendiri balik, betul ke?

So which one are U?

3 comments:

alhaqimi said...

wahahaha...lecturer la ni...BORING!! (ala-ala era)...huhuks...

ske ati la depa nak yg mane...tapi saya ni fast learner taw...huhuks...

amcam cuti ?? best? sihat?

z a n a =]] said...

i'm both =]]
can i?

depends pada individu tu kot =]]

tp fast food lagi sedap oh :D

aShaBuLz said...

alhaqimi:
pergh....fast learner ek? bagus r macam tu...senang la ko blajar benda baru ek.

aku sehat jer...maintain macho..lol

zana:
hahaha...ya la...fast food is better...nyum2.. =)