Thursday, August 13, 2009

kAmpuNg hiDupku

Kita selalu terlepas pandang sesuatu perkara itu sehinggalah ianya tiada lagi..

Berada di perantauan membuatkan aku mulai sedar akan perkara-perkara yang masih belum aku terokai.

Kampung umpamanya.

Maka cuti itu, aku berkesempatan untuk balik ke kampung ayahku di Negeri Sembilan...ha..orang tua-tua kata nogori..heh.

Lama juga aku tak balik. Kekangan dan faktor-faktor luar menghadkan aku untuk pulang ke kampung ayah.

Tapi Alhamdulillah..akhirnya sampailah kami sekeluarga ke kampung.

Tanpa berlengah lagi, terus aku keluarkan kamera handphone aku. Hahaha...dah cukup lama blog aku ni tak bergambar. Eloklah ada gambar guna kamera handphone..daripada tak ada. Muwahahahaha...

Sambil aku bawa kamera tu, aku pun berjalan-jalan lah sekitar rumah kampung aku tu...menuju ke kolam ikan.

Kolam ikan..?

Aha....ini lah kolam ikan di kampung aku. Nampak cetek je kan. Mana taknya....musim kemarau sekarang ni.

Bayangkan dah dekat sebulan tak hujan. Air sungai pun kering daa...huhu

Tapi persoalan sebenar....ada ker lagi ikan dalam kolam tu?

Dulu ada la ikan talapia....siap melompat main teng-teng lagi dalam kolam tu. Haha...tapi sekarang..

Adik aku kata ada...tapi yang aku nampak ikan kecil-kecil ada la..mungkin diorang menyorok kot. Heh..

Aha...jangan pula para pembaca tanya kenapa air kolam tu tak biru...nak biru letak nila. Hahaha..

Dah puas tengok kolam, aku pun pergi la lagi berjalan kat belakang rumah....jumpa la beberapa pokok yang aku tengok dah pandai berbuah.

Dulu aku tengok ranting ngan daun je..haha.

Pokok apa ni? Ntah...haha

Aha...mesti para pembaca tak nampak kan pokok apa ni. Hehe....meh kita tengok buah pokok ni...zoom!!!

Ni lah buah pulasan...hoho..pulas pulas!!

Hehe...dah tau dah? Tu la buah pulasan. Rupa ada macam rambutan..rasa pun lebih kurang aja..huhu..

Aha....lepas aku habis meratah buah-buah pulasan yang aku boleh petik, aku pun terjumpa la dengan salah satu buah favourite aku...

Aha...ni lah pokoknya..

Tu dia...pokok buah mata kucing...yeehaa!!! Aku memang suka buah ni. Lagi-lagi kalau makan waktu panas..best wo. Letak dalam lai chi kang..pergh....terliur jap. Haha..

Tapi buah yang dekat kampung ni mungkin tersilap baja kot...biji dia terlebih besar. Maka isinya dapat sikit aja..

Zoom in buah mata kucing..

Itu aku tak kesah sangat sebab banyak aja buah mata kucing ni depan mata..makan aja sepuas rasa. Muwahahaha...burrppp..Alhamdulillah~

Lepas tu aku jalan-jalan lagi....terjumpa pulak sejenis pokok ni..

Apakah pokok ini? jeng jeng jeng..

Hehe...pokok apa tu ek? Aku ingat-ingat lupa nama buah tu..maka aku pon menggunakan super-cosmos powered eyes untuk zoom in buah pokok tersebut...

Fokus menggunakan kuasa mata..haha

Oh....baru aku ingat..tu buah ciku. Haha...bukan cikugunya tapi buah ciku sahaja. Huhu....tak puas hati dengan penemuan tu, aku pun tangkap lagi satu gambar buah ciku.

Kalau-kalau ada pembaca yang belum tau rupa buah ciku, meh cini tengok. Hehe...

Ini ciku...

Aha...tu lah rupa sobenor buah ciku...hehe. Jalan punya jalan lagi, aku pun jumpa la pokok yang aku kenal sangat. Pokok cili.

Dulu pokok ni tak besar sangat lagi. Tapi sekarang...dah berbuah-buah dah..

Aha...tengok sikit cili tu..pergh..

Haha...rasa nak geget-geget aja cili-cili kat situ. Tapi nanti orang kata buang tebiat pulak. Huwahahaha...

Meh makan...ngaaaaap!!

Haha..best woo berjalan meneroka kampung. Banyak juga la perkara yang aku buat hari tu.

Tapi perkara aku paling tak boleh lupa, aku tiba-tiba teringin nak minum air kelapa.

Amek ko....guna galah aluminium untuk kait buah kelapa. Berat woo...hahaha. Tapi dapat juga la dalam 3 ke 4 biji.

Waktu tu jugalah parang nak belah buah kelapa tak ada...haha. Terpaksa guna parang kontot daa....kontot pun kontot la janji boleh buka...cuma masa lambat sikit lor..heh

Kenangan....kenangan...

Entahlah...

Terpikir juga kenapa aku boleh tak nampak benda-benda ni sebelum ni. Heh, apapun aku cukup menghargai pengalaman dan hari-hari aku di kampung.

Pembaca pun cubalah balik ke kampung dan teroka benda-benda yang ada di sekeliling kampung kita tu.

Masih ada benda lain yang kita kadang-kadang terlepas pandang...huhu~

5 comments:

alhaqimi said...

best2...sekali sekala dapat buat discovery kat kg memang srunuk... dah memang kita semua asal dr kg kan...

wah, xda ka buah blueberry? nyum2...sedap woo...mata kucing kg xleh makan selalu...pening...wahahaaha..

lea said...

bestnya balik kampung
ade dusun lak tue,
best2

zul said...

hohoooiii.. aku dah jumper blog ko... usah kau lari dari cengkaman diriku hehehhehehehehehehh

aShaBuLz said...

alhaqimi:
oit2...nak blueberry g ostrolia r. bukat takat blueberry, kambing biri-biri pun ada. gorang pun sodap. haha..

lea:
hehehe...tak ada la dusun..setakat biasa-biasa jer..huhu.

aShaBuLz said...

zul:
haha...camna la pokcik ni leh jumpa...ish. habisla awek2 dalam blog ni nnt kene kacau...hehe