Wednesday, November 19, 2008

saMbaL teMpe daN keNtanG

Siapa minat tempe???? Angkat tangan kanan!!! hohohoho....

Siapa minat kentang??? Angkat tangan kiri!!! hehe..

Meh sini nak ajar cara buat sambal kentang tempe..huhu

Mula-mula pembaca dinasihatkan untuk membeli tempe dan kentang dulu ya...jangan memandai nak guna ikan patin (saja menganjing si Alan..hahaha)

Ni nak bagi tips sikit. Kalau nak beli tempe, pastikan tempe tu putih lagi tau...kira tak ada la lapuk-lapuk warna dia sebab kalau lapuk tu kira tempe dah lama. Kurang kick..hihi.

Contoh warna tempe yang sihat..haha

Kemudian, kita jalankan proses memotong ya. Potong la tempe ikut suka...nak bentuk heksagon ka, bentuk segi tiga ka, bentuk oktagon pon bleyyyy!!

Tempe yang dipotong segi empat tepat...hahaha

Kentang seeloknya di hiris tapi tidak terlalu tebal dan tidak terlalu nipis. Lepas tu direndam dalam air garam.

Kentang yang direndam dalam air garam

Sekarang yang tinggal nak goreng tempe dan kentang tu.

Ni nama dia kentang goreng action..beam beam beam!!! haha..

Wokeh, dah abis goreng...apa lagi, mula lah guling-gulingkan cili kat dalam kuali tuh...kasi rangup atau masak sket cili tu.

Baru masukkan tempe dan kentang tadi....

hahahaha...nyum2..

Siap!! Jemput makan...hihi..

13 comments:

aisyAh said...

uuuuuuu

lazatnyaaaaaaa~~

bilaaaa la agaknya saya dpt merasa masakan abg pika nihhhh~~~

aShaBuLz said...

aisyah: hahahaha...bila ek? hihi...ala masakan bujang...rasa pun lebih kurang ja...hohoho.

slalu pun mak yang masak...kita amik gmbr ja..huhu

yazrie said...

sedapnyaaaaaaaaa..memang makanan faveret.....!!! i loike!!

lea said...

wah abg ni...
macam2 masakan die belajar...
bagus2 manfaat tyme menganggur...
hik3..

tapi kan rasenye nanti kalo still xdpt keje..
abg bukak kedai makan jela..
hehe..=)

Inah said...

nape kena rendam air garam ek..waaa..merindui tempeh!! :(

alan said...

adehh kita lak kena huhuhu..

erkk x minat rr tempe tp suka kentang. kalau ganti tempe ngan...xpelah hehehe..

berrykisses said...

suka dua-dua .
tapi malas nak masak .
haha .

aShaBuLz said...

lea: hahahaha...buka kedai makan? ok gak tu...nnt lea dtg la rasmikan...ngeh3...

inah: kentang tu rendam air garam sebab nak bagi ada rasa masin..

tak ada la tawar nanti kentang tu..huhu..

best woo tempe!! hehe

aShaBuLz said...

alan: hehehe..saja bergurau ja...keh3

tak suka tempe bleh ganti ngan menda lain..ikut citarasa..tuk ko aku bagi kelonggaran la guna ikan patin..hahaha..

berry: uiks...malas nak masak? hahahaha...tak apa, kedai waktu tengah hari banyak jual...p ja beli..huhu

Z.a.N.a =]] said...

makanan org jawa kan?
oppss. i javaness. hehe =]]
proud to be jaworlds. hehe

aShaBuLz said...

zana:
hehehe...lebih kurang la...sebab ada tempe kan..huhu

idup tempe!!! yeehaa!!

mudamudi said...

kat skola slalu gak mkn tempe. tp da balik ganu nieh. tempe pon den ta jmpe.hehehe

aShaBuLz said...

ngeh3...makan budu la jawabnya tu....huhu