Saturday, November 15, 2008

belajAr maSaK buBur ciNa joM!!

hari ini aku nak ajar pembaca cara-cara untuk membuat Bubur Cina. huhu....hari tu bro axim ada minta resepi. ha......ni nak tunjuk macam mana nak buat dia.

tapi sebenarnya sama ja dengan bubur biasa. cuma mungkin ada tambah satu dua bahan je kot.

kenapa nama dia bubur cina? erm....tak tahu la pula. lahir-lahir memang mak bagi tahu nama dia bubur cina. kalau nak tahu betul atau tak ni bubur cina, kene tanya sir josh la untuk kepastian..huhu

ok jom kita mula...

first, buat bubur ok...tak payah la ajar kot. mesti tahu buat bubur nasi.

ni rupa bubur nasi yang kosong..lawa la..huhu

dalam masa menunggu bubur siap di tanak, boleh la sediakan bahan-bahan untuk bubur tu..

lobak asin

cili dan bawang besar

kacang dan ikan bilis..jangan memandai tukar ikan parang...jenuh kang!! dush!!

cili dan bawang besar tu potong kemas-kemas. lobak asin lak cincang..tapi jangan halus sangat. nanti makan x terasa...huhu

cili, bawang goreng dan lobak asin tadi di goreng sekejap menggunakan minyak yg sedikit. jangan biarkan lama-lama nanti rangup sangat tak sedap.

terpulang la nak goreng asing atau sekali kan. tapi dinasihatkan goreng asing-asing. baru ada feel..huhu

lobak asin, cili dan bawang besar yang telah siap

lepas tu goreng la kacang dengan ikan bilis tadi ok..jangan lupa basuh dulu!!

ni pula kacang dengan ikan bilis yang dah goreng

maka siap la bubur cina itu...

macam mana nak makan terpulang pada pembaca. tapi aku selalu letak semua bahan tu dan makan..nyum2!! memang asyik!! haha..

bubur cina yang sedia untuk d telan!!




17 comments:

berrykisses said...

sedap ke ?

aShaBuLz said...

berry: uiks....sedap tau. nak-nak kalau makan waktu masih panas...pergh...

cuba pula d kala hujan turun...memamg feel~ huhu

Inah said...

ni masak sendiri kah? ke mak yg masak? :P

alan said...

kalau ikan bilis tu aku ganti dgn ikan patin boleh hehe

aShaBuLz said...

inah: hehehe...mak yang masak most of it...saya tukang kacau dan tukang merasa..ngeh3..

alan: hurm...ikan patin...dlu ada gak cuba nak guna ikan patin..tapi macam ni la..try guna ikan paus...ngeh3

Khapeace Khalead said...

Nak cikit bubur tu :), makasih coz comments yg banyak sekali. Cayok cayok

--Mr Ez-- said...

sikit bubur bleh....??

BuDaK kAmpUnG said...

aku nak makan free je...xnak wat...hahahaha

alan said...

leh pakai ikan paus tapi problemnya xde jual kat cni..dulu ada terdampar kat pantai tp dah mati lak..

berrykisses said...

nanti nak try buat la .
[mcm la rajin sgt] ;D

aShaBuLz said...

khapeace: hahaha....bubur tu kalo nak kena buat baru sebab dah abis...wawawaa..u are welcome bro

ez: tak bleh...semua dah masuk perut..hihi

aShaBuLz said...

budak: hahahaha...pemalas ek..nanti aku bagi bahan, paksa ko buat gak..muwahahahaha (ketawa zalim)

alan: hurm..susah ni..try tengok kat kedai bawah bukit tu...dulu ada jual sirip ikan paus..haha

aShaBuLz said...

berry: huhuhu...try la buat...hehehe...wat-wat rajin ja...nant perut kenyang tau..huhu

adie-ishmael said...

hmm...kalau kat Kedah bubur ni dipanggil moi...

aShaBuLz said...

adie: ooo...yeker? hehehehe...moi ngan bubur cina sama la ek...hurm..br tau...thanks bro!!

yazrie said...

ni musti belajar dari Ah Josh kan?? Tul tak?? hehehe

aShaBuLz said...

yazrie: hahahahaha....Ah Josh? keh3...tak la...dia ajar makanan nama lok-lok..huhu