Tuesday, December 16, 2008

eXpo seLangor Ria

Hari ini aku akhirnya berkesempatan untuk menyentuh laptop sekaligus menaip di bibir keyboard menceritakan perjalanan aku di alam perniagaan. (ni apa kes ada perkataan ala-ala jiwang? erk...)

Seperti rakan pembaca tau, aku sekarang kerja part-time ngan member aku kat shah alam.

Seksyen 13, dekat Stadium Malawati. ada expo Selangor Ria. 13-21 disember 2008.

Setiap hari ada ja perkara yang menarik dan mendebarkan berlaku...ni retetan suara aku kat expo tu...huhu~

***************

Day 1

Ini merupakan hari yang paling mencabar....serius, tercabar kemachoan aku.

Waktu ni kami (aku dan member aku) datang memang bawa barang-barang untuk dijual sahaja. Persediaan lain tak ada.

Usahawan in the making

Antara kain yang dijual

Kerongsang bukan keroncong yer..

Tudung bidang 60 bawal 2

Dengan kehendak-Nya...

Hujan.

Memandangkan tapak kami di corner lot, terpaksalah pinjam kanvas kat jiran booth (pasangan berkahwin anak satu) kami..

Buat muka tebal ja...di ikuti dengan senyuman mesra..haha.

Disebabkan persediaan yang kurang pada hari pertama, ada kain dan tudung yang digantung menjadi lembap sebab terkena ujan sikit...huhu~

Nak dijadikan cerita juga, waktu tu kami tak bawa beg plastik dan resit. Kira kalau pelanggan datang beli....abis la...haha.

Maka aku pun pergi la beli plastik kat Tesco Extra yang ada dekat situ..

Hari pertama ni jugalah aku belajar pasal jenis tudung, jenis kain dan cara menggulung tudung...hehehe.

Tu la tudung yang aku gulung..kira ok la tuk first time.

Malam tu pula, jiran kami (yang kami pinjam kanvas) hilang dompet ngan kamera...ada pelanggan pura-pura tengok baju...

Jadi member aku jaga kedai, aku tolong abang tu cari pencuri tu.

Maka pergilah Tesco.

Tak jumpa.

Pergi pula Giant.

Tak jumpa.

Tapak expo tu dah pusing beberapa kali juga tapi tak jumpa.

Tuk pengetahuan pembaca, pencuri tu wanita berumur hampir 30. Siap bawa anak sorang...hurm..

Macam mana kitorang tahu dia? Sebab dia sorang ja customer waktu tu. Lepas dia keluar abang tu tanya isteri dia ada hilang apa-apa.

Check tengok beg terbuka dan dompet ngan kamera ilang....

Benda nak jadi....hurm

Day 2

Tak sepenat hari pertama sebab kami telah bersedia.

Kanvas pun dah beli.

Kira kalau hujan, turunkan kanvas, maka terlindunglah dari hujan..huhu

Dapat baik dengan anak pasangan booth sebelah.

Adana nama dia.

Inilah adik Adana a.k.a baby

Comel ya amat...huhu.

Aku tarik dia dengan bagi lukisan ultraman.

Sebab dia minat ultraman.

Maka belajarlah aku beberapa bahasa budak dua tahun setengah yang petah ini:

pes pes - ultraman max

kelopok kelepeng - spongebob squarepants

aeropelain - aeroplane

patit - patrick

nelemon - doremon

Aku pun dah ajar dia gaya ultraman sakit perut dengan gaya ultraman tengah fire..muwahahaha

Selain tu, pelanggan pun bertambah...walaupun hujan turun dua kali.

Alhamdulillah...hujan itu rahmat...

Day 3

Berjalan lancar.

Cuma aku masuk kerja lambat, dalam pukul 3 petang sebab ada urusan keluarga kejap.

Aku pun dah cakap dengan member supaya potong gaji.

Tak sedap la kan kerja datang lambat tapi gaji penuh.

Dah la kerja ngan member.

Nanti sebab duit takut boleh bawa gaduh..hoho.

Berjaya tidurkan Adana.

Mak dia kata budak ni susah nak tido..bangga jap. Haha.

Tomeinya la dia tido..huhu

Jualan meningkat. Amat memberansangkan..huhu.

Keluarga aku pun datang hari ni melawat expo sekaligus melawat aku.

***************

Itulah serba sedikit pasal apa yang aku lalui.

Bagi aku semua tu pengalaman.

Best dapat meniaga.

Best dapat sakat dan dibuli budak kecik. Haha.

Walau penat tapi berbaloi!!

Meh la jenguk aku!! Huhu~

Tag peniaga aku..hehe

p/s:

tudung manjalara bidang 45 kain bawal satu kami jual rm20..ngah promosi..huhu~

orang booth sebelah kata aku dah kena kawin sebab pandai jaga budak..tapi aku jawab aku belum pandai jaga bini lagi...muwahahaha.

22 comments:

syamem said...

kiutnye adana tu~

skatype said...

emm.
ceter best gak.
leh share
pepun..
rzeki yg hlal dicari.
cayok3.
moga cita2 kesampaian.

AMAD said...

uik....kat Staduim ada exspo erk harus jenguk ni...ble la Amad curi2 tengok org yg nk baru belajar jadi bisnesman ni ha..ha.. tungguuu!!!

oyen said...

hmm..brape yg paling murah bang?? 2ringgit ader??
<---kedekut~

nurhuda_cahayapetunjuk said...

Assalamualaikum..

Akak..tumpang tanya sat...yang tudung bawal bidang 60 tu berapa..???..:)

budak kampung said...

wahhhh....bisnes besau niii

anntaj said...

kalau saya dth sini habislah duit saya sopinggggg...
:)
nice blog maa...

Inah said...

amboi2..meh la berniaga kat sini pulak :)

Syam said...

tudung ikan kembung ada tak hehehehehe

alan said...

selamat berniaga bro

giantpolar said...

kain...
kain...
murah...
murah...
bagus la... usahawan berjaya...

aShaBuLz said...

syamem:
huhu....betol, memang kiut gila adana tu..huhu

skatype:
wawawa...trimas geng..hohohoho
truskan berkarya.

aShaBuLz said...

amad:
hahaha...bro datang senyap2 ek? tak nampak pun...huhu...abisla diriku di intip..larikkkkk

oyen:
2 hinggit? erk....kerongsang dua hinggit ada la..80sen pon ada...huhu~

aShaBuLz said...

nurhuda:
huhu...waalaikumussalam

tudung bidang 60 ada rm40 n rm50.

yang sulam mesin tapi tak ada batu rm40.

yang kosong tapi ada batu rm50..hoho.

kain dia bawal 2. =)

budak:
hahaha...tak adala besar mana pun...tolong member ja la...hehe

aShaBuLz said...

anntaj:
hahaha...nasib baik tak ada mesin atm kat sana..kalau tidak habisla..huhu.

thanks 4 viewing my blog =)

inah:
hahaha....boley ja...kita letak sekali brownies akak k! mesti tak sempat jual sebab saya dah borong semua!! yummyy!!

aShaBuLz said...

syam:
ada ja...tapi yang itu laris sgt.

tudung ikan talapia ada la...itupun tinggal satu ja..wawawa

alan:
huhu...thanks bro!! hehe =)

aShaBuLz said...

giantpolar:
huhu...dari dok umah...sesaja cari duit poket..hehe..

doakan aku berjaya!! wawawa

buzz said...

haha..bagus la ai..selesai suda..intipan berjaya..sayang skali..ketiadaan lensa kamera tok menjadi bukti ak intip ko..xpa2..lenkali ak bawak..haha..

aShaBuLz said...

buzz:
huh? ko ada intip ak? fuyyooo...ko bleh jadi pegawai perhilitan la. tak pun mata-mata. sebab aku mmg tak nampak ko!! hahaha...cayalah!!

a n a b e l l a said...

wah..
cam best jer tdung ngn kerongsang tuh..
ader diskaun x..
huhu,..

aShaBuLz said...

hahahaha....tudung ada diskaun...keh3...tapi tudung yang manjalara tuh tak da diskaun sbb dah kurang bangat tuh..hoho

berrykisses said...

adana isap jari ke tu ? :P