Saturday, October 11, 2008

seSuaTu yaNg saMa

dengan ajakan dari gaban gemok, ak dan dia pun setuju untuk melawat matrik kami...melawat pensyarah2 yg masih bertaut d hati dan ingatan. walaupun rncgn itu mendadak tapi sempat juga ak mendapat sedikit ilmu d sana...mari kita sama2 renungkan..

katalah ak mempunyai sebuah handphone...nokia 3310 sahaja atau lebih d kenali dgn nama tiga2 sekupang. hehe...baiklah, sekarang anggaplah bahawa ak dan kamu sedang duduk bertentang dan d tgh2ny d dirikan handphone tadi...

ak yg menghadap bahagian depan handphone itu akan melihat imej seperti ini..

terdapat karikatur sin chan, perkataan 'unlock', gambar kunci, tanda 'silent mode' dan jam digital. terdapat juga perkataan nokia dan nombor2 pada keypad..tapi pada pandangan kamu, imej yg tertera akn menjadi seperti berikut..


lihat....imej yg kamu nampak adlh pelekat yg berbentuk separuh bulat shj..berbeza bukan. walaupun kita sbnrnya melihat satu benda yg sama, tapi arah pandangan kita berbeza.

jadi apabila kamu tersekat d suatu permasalahan, cuba lihat perkara itu dari sudut yg berbeza...sama juga kesnya pabila kamu mulai untuk berfikir secara tidak rasional (negatif)...cubalah sedaya upaya melihat dan menyusun semula pemikiran itu agar dapat kembali berfikir secara positif.

seperti kes handphone d atas, ap yg membezakan kita adalah corak pemikiran kita...baik fikirnya eloklah hasilnya....buruk fikirnya...rosaklah mood dan penaakulan mindanya...sekian.

No comments: