Tuesday, April 10, 2012

aWan naNO negaTiF

Salam buat para pembaca semua. 

Moga sentiasa sihat dalam rahmat-Nya.

Pernah tak para pembaca semua terfikir tentang hidup masing-masing? Ye la, tentang betapa beruntungnya orang lain berbanding kita....atau mungkin betapa beruntungnya kita berbanding orang lain.

Aha....itu dua perkara yang berbeza ya. Jadi persoalan yang perlu dijawab oleh para pembaca sekarang, yang mana satu LEBIH banyak difikirkan? Samada untungnya orang lain berbanding kita, atau untungnya kita berbanding orang lain?

Hehe....kalau tanya pada aku, jujur sejujurnya aku akui lebih banyak memikirkan tentang betapa untungnya orang lain berbanding aku. Hurm...mungkin ada pembaca di luar sana yang turut mengangguk mengiakan perkara ini.

Yup, semestinya perkara ini akan terlintas; tentang untungnya orang itu, untungnya orang ini...untungnya orang-orang...eh orang-orang pun boleh ke? Hehe...gurau-gurau manja dengan pembaca sekejap. Huhu...

Perasaan melihat bahawa orang lain lebih beruntung dari kita lebih kuat bila mana kita sedang di landa dugaan...tatkala di terjah kesusahan, waktu dan tika itulah kita akan mula melihat manusia di sekeliling...yang katanya lebih beruntung.

Tapi sebenar-benarnya.....betulkah orang yang kita lihat selalu gembira itu, yang bahagia bersama insan tersayang itu lebih beruntung daripada kita? Mereka juga tentu ada masalah yang kita tidak ketahui...apa yang kita nampak cuma luaran..

Ikhlasnya, apabila aku melihat rakan taulan yang dahulunya hingus bersama-sama, kini telah jauh maju bersama keluarga sendiri dan kekayaan yang telah dimiliki...kadang-kadang terdetik perasaan kosong...iri hati...ada tapi berada nun jauh di sudut hati.

Perasaan itu yang membuatkan aku berfikir tentang keadaan aku sekarang, perkara yang mungkin berlaku masa hadapan...apa akan terjadi pada aku nanti....dan tentunya perbandingan diri aku yang serba-serbi kekurangan dengan mereka yang telah pun terbang ke awan.

Bila ini berlaku, aku gerenti kalau ada para pembaca yang turut pernah merasakan perkara ini pasti bersetuju jika aku katakan yang waktu inilah perkara-perkara negatif mula mengorak langkah di dalam membran-membran otak...menyuntik kesangsian sekaligus melemahkan semangat dengan apa yang sedang kita hadapi.



BERHENTI!!!!



SERIUS...BERHENTI BERFIKIR!!



ENAM SAAT....berhenti berfikir.

Taaaarik nafas dalam-dalam.....beristighfarlah....dan exhale~

Hehe....kenapa tiba-tiba kena berhenti?

Jeng jeng jeng......ini sebab musababnya..

Sebab kalau kita teruskan juga, kita sebenarnya hanya memberikan tekanan pada diri sendiri...yang mana akan menyebabkan dan mencetuskan entiti kemurungan dalam diri kita sendiri.

Tatkala itu berlaku, sudah tentu hidup akan dirasakan sangat-sangat tidak hebat. Hidup dirasakan sangat-sangat tidak adil. Hidup dirasakan sangat-sangat tidak sempurna.

Bila ini berlaku, jelas boleh membuatkan kita ibarat tidak bersyukur dengan apa yang telah Allah beri dan pinjamkan kepada kita.

Yup, betul, aku setuju jika ada yang mengatakan bahawa dugaan setiap orang adalah berbeza...dan aku setuju jika ada yang mengatakan "kau mana tahu kau tak alami benda ini".

Tetapi, itulah cantiknya manusia wahai para pembaca...jika semua orang mengalami perkara atau musibah yang sama, cuba bagi tahu aku siapa yang akan menenangkan hati kita di kala kesedihan? Dah kalau semua waktu tu tengah dilanda masalah sama....siapa yang nak berempati dengan kita? 

Siapa yang nak membantu menenangkan kita?

Hehe....dan lagi satu perkara, bila rasa diri tengah berada di ambang kenegatifan yang tinggi (akibat asyik layan dok kata orang tu lagi beruntung, orang tu lagi best hidup dia and such), cepat-cepat cari balik ke dalam diri anda kekuatan anda. Jangan biarkan diri diselubungi misteri...eh negatif. Haha...

Perkara ini aku bangkitkan sebagai peringatan kepada aku dan pembaca yang budiman. Supaya kita sentiasa cuba untuk berfikir positif...dan ingat, bergantunglah anda kepada yang hakiki supaya hati kita ini tidak mati....bergantunglah kuat pada Allah S.W.T....ehehehe..macam ustaz.

Aku menceritakan perkara ini bukan kerana peristiwa ayah aku sahaja...tapi berdasarkan pengalaman dugaan yang aku telah alami sepanjang hampir 7 tahun. Rasanya belum waktunya untuk diceritakan lagi. Apapun, jika kita rasa kita susah, lihatlah sebenarnya ada yang lebih susah. 

Macam aku, keluarga merupakan sumber kekuatan untuk aku terus tersenyum dan positif di dalam menghadapi dugaan ini...dan tentunya, masakan ibu itu merupakan ubat terbaik bagi hati jiwa aku. Huhuhuhu...

Buat para pembaca yang disayangi,

Belajarlah untuk menerima apa yang datang, dengan jiwa hati yang tenang...teruskan senyuman anda kerana jika ia tidak mampu menjadi penawar untuk anda, ia mungkin boleh menjadi penawar untuk mereka yang melihat...dan nanti mereka pula boleh menjadi penawar untuk anda. Hehe...faham ke tu?




2 comments:

Afzainizam said...

yup mmg aku akui... aku sendiri mengalami... kawan2 lama lebih cepat jauh meninggalkan kita dengan kejayaan demi kejayaan..


mmg agak cemburu... tak nafi tu...
tapi aku harus yakin...

Pada apa yang ada pada aku walau tak seberapa.walau tak berapa berjaya sekarang ni. aku tetap harus reda dan syukur ... mungkin Allah dah tetapkan ini terbaik buat aku... dan mungkin aku harus melipat ganda usaha lagi...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
nissan ad resort y10

aShaBuLz said...

afzai:
yup tapi tak pa bro, at the very least, u r crafting ur own way of success. hehe