Sunday, April 8, 2012

aPriL yaNg heBaT

Salam buat para pembaca semua.

Harap semuanya sihat hendaknya.

Sebab nama blog ini Suara Kehidupanku, maka dah tentulah banyak yang diceritakan di sini adalah hasil idea benak penulis tetap blog ini...perjalanan dan corak pemikiran aku. Hehe.

Hujung Mac baru-baru ini, institusi aku ada mengadakan perkemahan pemantapan gaya belajar dan jati diri. Alhamdulillah aku menjadi salah seorang AJK bertindak. Tapi itu bukan cerita utama kali ini, aha....mesti para pembaca suspen kan. Haha...untuk menambah lebih suspen, apa kata kalau aku menceritakan kisah ini dalam bentuk penceritaan yang agak berbunga.

Hehe...walaupun tak berapa pandai tapi aku cubalah ye.

Ceritanya macam ini....

Pada hari Sabtu dua minggu yang lepas, memandangkan pada malam itu aku perlu memberikan input kepada peserta dalam satu slot yang telah direncanakan, maka perlahan-lahan aku mula mengorak langkah....menuju ke sebuah wakaf di bahagian belakang tapak perkemahan bagi menulis intipati slot nanti.

Namun, rasa tidak sedap hati yang memang sudah bermula sejak dari sebelum aku sampai di sini semakin kuat, tetapi...

"Ah....biarkan..." rintih hatiku cuba menenangkan otak yang semakin ligat melilau menyongsang arah asal tujuanku ke wakaf tadi.

Sebaik melabuhkan punggung di tapak lantai wakaf, jelas kelihatan daun-daun kering berguguran satu persatu ditiup angin yang makin kuat deruannya. Nampaknya seakan hari mahu hujan di malam nanti.

Aku menghela nafas panjang....

Di tanganku kemas sebatang pen dan sehelai kertas untuk coretan idea di malam nanti. Cukuplah sehelai kertas, slot hanya setengah jam. Isi satu atau dua sudah memadai. 

Secara tiba-tiba...lagu dari telefon bimbitku pantas bermain.

"Hoh, tekejuk kawe boh.." (entah bila pandai kecek klate ni...haha)

Di hujung talian jelas suara ibu tersayang. Aku tersenyum. Pertanyaan makankah belum, tengah buat apa menjadi rutin biasa dalam perbualan kami.

"Ayah kau masuk hospital ni."

 

Bingung...



Kosong...



Tergamam...



"Hah??!! Kenapa??!!" Nada terkejut dilontarkan aku seakan tidak percaya.

Namun para pembaca, itulah ibu. Sentiasa tahu bila dan bagaimana untuk menenangkan. 

"Kau tak payah la risau sangat. Ayah kau mengadu sakit dada pagi tadi, mak bawa pergi klinik. Lepas tu diorang minta refer hospital.  Doktor check, terus kena pantau dekat CCU (singkatan untuk Coronary Care Unit)."

Memang ibu terbaik. Kata-kata macam tu dah cukup untuk membuatkan degupan jantungku kembali normal. Adrenalin kembali ke rutin biasa. Huhu..

Maka selepas selesai slot aku pada malam itu, aku terus bergegas pulang ke rumah keluarga tercinta.


Alhamdulillah, rahmat itu milik Allah.


Ayah masih segak, macam anak dia. Boleh bergurau dan siap boleh buat permintaan nak makan epal hijau walaupun dekat katil dan ada kiwi, prune dan pear. Haha...

Biarpun luaran ayah kelihatan sihat, doktor yang merawat memberitahu perkara sebenar...

Terdapat saluran yang tersumbat di dalam jantung ayah...dan kalau diikutkan sebenarnya penyakit ayah agak serius cuma ayah hanya mampu merasa sakit dada akibat deria rasa sensitifnya sudah lemah. 


Dalam erti kata lain, sakit ayah teruk tapi ayah rasa macam sakit biasa.


Untuk itu, ayah perlu dibawa ke IJN untuk pemeriksaan seterusnya. 

Aku masih bersyukur atas apa yang terjadi. Doktor mengatakan bahawa rokok juga merupakan salah satu faktor utama kenapa deria sensitif ayah lemah. 

Bermula dari dimasukkan ke wad, ayah tidak lagi merokok...hehe. 

Mungkin masih terlalu awal untuk aku katakan yang ayah tidak akan merokok lagi, tapi buat masa ini aku cukup bersyukur atas apa yang berlaku.

Bukan gembira kerana ayah sakit, tetapi gembira kerana ayah masih diberi peluang untuk hidup lebih sihat. Ajal maut adalah ketentuan Allah...dan semestinya sebagai anak aku mengharapkan sentiasa dalam doa untuk keluargaku panjang umur dan diampunkan dosa segala.

Bagi aku, insyaAllah ini menandakan lembaran baru untuk ayah aku. Lembaran yang sihat!! 

Huhu....khamis ini aku akan bersama ayah ke IJN. Doakan kami yang terbaik ye para pembaca.

Ini gambar nak tunjuk yang aku gembira...haha lama rasanya tak ambil gambar sendiri.
Terima kasih ALLAH kerana memberikan saya permulaan april yang hebat!! 

p/s: aik....mana teknik penceritaan yang dramatis tadi? lenyap di tengah jalan...haha

7 comments:

dr itu! said...

Makin sihat ko boh!
Semoga pakcik cepat2 sihat.
Jage family ko... N jage kesihatan sendiri

CintaZulaikha said...

semoga ayah tuan belog kembali sihat ..aminn

aShaBuLz said...

dr:
tq...hahaha.

zulaikha:
terima kasih ye zulaikha. hehe..

CikIrna said...

semoga ayah awk kembali sihat.

Alan said...

semoga ayah ko sembuh semula bro

aShaBuLz said...

alan:
tq bro..huhu

Afzainizam said...

kami mendoakan kesihatan alfiat terhadap ayahda kamu mudahan cepat sembuh hendaknya jua. Amin..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
nissan ad resort y10