Friday, March 16, 2012

AkU roBoT

Salam buat para pembaca semua.

Harap sihat belaka hendaknya ya.

Baiklah, cerita kali ini baharu sahaja berlaku hujung bulan dua hari tu. Pertandingan MURoC atau nama panjangnya Malaysia University Robot Competitions.

Masih ingat lagi aku bila mana pada penghujung tahun 2011, surat jemputan ke pertandingan diterima jabatan dan aku merupakan antara nama yang disebut untuk menerajui pasukan kali ini.

Haissshh.....masakan ayam disuruhnya menjadi helang di langit.

Terdapat dua perkara yang aku fikirkan ketika itu:

1. Kemampuan aku sebagai pengurus.

2. Komitmen staf dan pelajar.

Tapi itulah kan para pembaca, sebab aku ni memang minat robot, maka Saya Yang Menurut Perintah la...haha.

Proses yang paling kritikal merupakan proses persediaan pelajar di mana kami barisan staf perlu menghadkan pelajar yang terlibat dan memilih mereka yang betul-betul komited.

Masalahnya....biasa la pada mulanya pelajar bila ditemuduga, awalnya sangat bersemangat. Sanggup mendaki gunung yang tinggi untuk mengambil walau sebiji nat. Sanggup meredah lautan bergelora mahupun menyelam di laut dalam untuk mendapatkan sebiji relay. Hehe..

Tapi.......hakikatnya....

Berdasarkan pengalaman aku....rata-ratanya kecundang di suku jalan. (tak sampai tengah pun lagi...huhu). Hanyalah hangat-hangat tahi ayam.

Itulah sebabnya pemilihan ini sangat kritikal sebab kalau tidak siapa yang perlu siapkan robot tu?

Suasana pertandingan paintball robot

Alhamdulillah, pelajar yang dipilih kali ini sangat memberikan komitmen dan begitu komited dalam kerja. Apa yang membuatkan aku senang dengan mereka adalah sikap mereka yang rasional dan boleh menerima teguran. Sebagai contoh bila mana aku menegur mereka tentang kelewatan datang ke bengkel....esoknya....zup!!! Berdiri tegak melolong depan bengkel tepat! Hahaha....

Barisan staf yang membantu juga sangat komited. Sanggup bersama pelajar sehingga ke pukul 3, 4 pagi semata-mata untuk troubleshoot masalah robot. Hehe...terima kasih kawan-kawan. Mata sepanjang sebulan terakhir sebelum pertandingan semua merah-merah. Huhu...

 
Kerjasama!! Dah macam wonderpet. hehe

Hurm....kenapa aku cerita semua ini ya?

Sebab......

Institusi kami dapat tempat ketiga dalam kategori paintball robot!!! Yes yes yes!!! Nak riak ni!!! Hahahaha....

Tak ada la niat nak riak, sebenarnya aku amat teruja dapat nombor tiga. Para pembaca bayangkanlah, kami bertanding bersama universiti-universiti gergasi seperti UPM, UniMAP dan UTHM. Mereka semua ini memang terkenal dengan pendominasian kategori ini. Hehe...sebagai sebuah politeknik, rasanya macam underdog wooo...

Kami pun tak sangka rezeki Allah nak bagi tahun ini sampai naik pentas. Alhamdulillah.

Sememangnya ini merupakan antara kenangan terindah aku di sini. Rasa sangat bangga bila melihat anak didik teruja dan terukir senyuman dek kerana segala penat lelah mereka terbayar.

Terima kasih kepada rakan staf yang membantu....anak didik yang komited dan lucu-lucu, si dia yang memberi aku waktu lalu dan paling utama Allah yang ada membantu selalu.

\(^;^)/

Hehe...sangat gembira!!


7 comments:

Daddylicious said...

peh seram main benda ni...:)

Afzainizam said...

nampaknya berbaloi tu menang lagi kerrr.... sudah di jangka nampaknya hasil kerja penat ko berbalas dengan kejayaan... tahniah

tahniah pada anak didik ko... tahniah pada rakan sekerja ko...

tahniahhhh Universiti Malaya menganjurkan competition sebegini...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
tip jumping bateri kereta kong

afzainizam said...

ini cabaran pertandingan paintball robot kerrr... wahhhh memang mencabar ni....

tahniahhhh beb...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
foder hay silaj silawrap haylaj

aShaBuLz said...

daddy:
haha...seram tapi adrenalin laju tu!!

afzainizam:
hahaha...tq2. eh unimap la bukan um. haha.

dr itu! said...

tahniah weyh!

Cik Z@i Pen@nG said...

ROBOT???

ROBOTIC???

haaaa...ada kena mengena neh >.<

aShaBuLz said...

dr:
tq. haha

cik zai:
hehehe....ada kena mengena. huhu~