Friday, December 27, 2013

RaGaM baNdaR yaNg mUsyKiL

Salam buat pembaca semuanya..

Harap sihat selalu ye...hehe.

....................

Hari ni aku lebih mengenali manusia..perangai, sopan dan adabnya..

...

Petang

Selesai menunaikan yang hak, aku bergerak menuju ke nadi ibu kota. Kuala Lumpur. Perjalanan hanyalah untuk mencari hadiah buat ibu tersayang. Sebuah hadiah yang ada disebut dahulu untuk ku cari di kedai buku. Maafkan aku ibu, anakmu ini hanya mampu untuk membelinya sekarang..

Perjalanan aku ke kotaraya menaiki LRT. Bukanlah tidak boleh membawa motor, cumanya aku lebih selesa menaiki LRT jika ke KL. Mudah dan tak perlu risau parkir. 

Alhamdulillah, masih ada mereka yang berhati mulia di nadi kotaraya yang kian tua dan penuh carca dosa. Aku menaiki LRT bersama seorang pakcik buta yang ingin ke Masjid Jamek. Biarpun ianya memang sudah menjadi rutin harian, tapi hati mana yang tidak tersentuh melihat OKU berseorangan menonong menaiki LRT. 

Bagus, ada orang yang memberikan tempat duduknya kepada pakcik tua ini di dalam tren. Biarpun pada mulanya dia seakan menolak, tapi semua pun tahu...lebih elok dia duduk kerana stesen yang dituju masih jauh. Hati kecilku tersenyum melihat situasi itu. =)

Pulangnya pula, seorang budak remaja yang sibuk bermain dengan handphone tak semena bangun....oh, memberi duduknya kepada seorang kakak yang sibuk membawa beg. Huhu...ha, yang ni aku terkesan...tertepek dekat dahi sendiri...sebab budak tu duduk sebelah aku je dan dia bangun dulu. Huhu...rasa sangat malu pulak sebab tak bangun. Badan dah la tough. Haha malu aku.

Tapi itulah para pembaca, pergi dan pulangku menguatkan hati ini, masih ada orang yang berhati mulia. 

Kuala Lumpur belum mati!! 

Malam

Keluarga dalam perjalanan nak pulang ke rumah...bawa bersama keledek rebus. Telefon aku minta dicarikan sambal tumis. Hehe..

Dipendekkan cerita, aku pun pergi ke kedai yang kakak aku katakan tapi.....tutup. Maka bermulalah pencarian sambal...jeng3

Aku tiba di kedai mamak #1. Nampak sambal kosong dalam periuk kecil. Hurm...kalau bukan sambal ikan bilis, yang ni pun ok kot...

"Sambal kami tak jual. Ini saja ada."

Pergh.........geram juga dengar. Tapi bukan kedai aku...aku pun angkat kaki.

Jumpa kedai mamak #2. Minta sambal dua hengget. Alhamdulillah....dapat..tapi bila nak bayar, mamak tu kata..

"Takpa la...kasi angkat free."

Huh....memang beza dengan kedai sebelum ni...walhal sambal kat kedai mamak #2 ni lagi sikit dari yang #1. Hahaha....macam betul ragam manusia ni. Tapi aku sangat bersyukur jumpa kedai mamak #2 ni sebab kalau tak mungkin pandangan aku terhadap kedai mamak ni memang teruk kot. Huhu..

Tapi sambal yang aku dapat masih belum cukup...maka aku pun singgah di downtown cheras mencari kedai-kedai yang ada di tepi jalan. Jumpa satu kedai jual nasi lemak. Erm...mulanya minta nak beli sambal je...tapi kakak tu macam berat nak bagi. Boleh nampak dari riak wajah dia. Haha...

Apapun dapat juga beli sambal dari dia...dan dari perbualan, mungkin lepas ni dia tak nak jual sambal saja dah. Heh..

Dalam perjalanan balik...aku terfikir, aku nak beli sambal...bukan nak curi...bukan nak guna duit haram pun...niat nak beli..kenapa susah sangat orang nak jual? Hanya kerana ia sesuatu yang jarang dilakukan, bermakna ia tak boleh? 

Musykil....

.............................

Itulah para pembaca, macam ragam manusia ni...kalau aku duduk lama lagi sini, aku pun pening kot. Maaf, bukan nak kata apa cuma di tempat aku mencari rezeki, perkara ini tak ada masalah. Asal betul akad jual belinya, semua boleh. 

Haha...pening kan. Moga Allah sentiasa memberi pedoman pada kita dan mereka untuk lebih elok daripada semalam.

Peace. 

1 comment:

theGardener said...

meme la....cuba ko mintak beli nasi lemak 1 tapi sambal untuk 2...asing. mesti dia bagi...haha