Monday, May 17, 2010

Fasi KMJ 2010/2011

Salam buat pembaca semua...

Agak lama juga aku tak meletakkan entry baru dalam blog ini...minta maaf la sangat-sangat ye...masa tak tersempat. Ada juga terfikir nanti nak update blog...tapi setakat fikir je...sempatnya tak pernah pulak..hehe =D


Apapun dalam hampir dua bulan ni, memang banyak perkara yang dah berlaku. Pengalaman demi pengalaman aku dapat dan belajar. Tak kisah la dari aspek kerja mahupun kehidupan peribadi dan bermasyarakat, banyak kisah dan teladan yang masuk dan duduk mengajar aku.


Tapi entry kali ini aku nak berkongsi sedikit dengan para pembaca tentang satu aktiviti luar yang aku memang minat sangat. Aktiviti yang kalau boleh setiap tahun la aku nak buat...hehe.


Apa aktivitinya?


Menjadi fasilitator KMJ...!! Yeehhaaaa!!

Bersedia untuk menjadi fasi..haha

Yup. Itu lah yang aku lakukan baru-baru ini..jom terbang bersama aku, kita selusuri kisah-kisah menarik sepanjang bergelar fasilitator baru-baru ini!! Moganya para pembaca juga akan dapat merasakan betapa gembiranya aku di sana..hehe


Oh sebelum tu, KMJ adalah singkatan untuk Kolej Matrikulasi Johor...lokasi di tangkak, sangatlah dekat dengan Gunung Ledang...kadang-kadang boleh dengar Puteri Gunung Ledang menyanyi...ehehe....gurau jer..


Jadi seawal bulan tiga lagi aku dah buat perancangan dan perhitungan. Minta cuti selama seminggu semata-mata untuk menjadi Fasi KMJ. hehehe....mula-mula KJ aku ingat aku nak bercuti sebab nak bertunang...ehehehe...


Tapi Alhamdulillah la...dapat juga cuti diluluskan..gembira waktu tu memang tak terkata la...sangat dahsyat..hehe.


Jadi dipendekkan cerita, tanggal 7 mei 2010 aku pun bertolak la ke tangkak menaiki motosikal...hehehe. Pau motosikal ayah...yeehaa!! Tapi serius la...dah lama tak naik motosikal jalan jauh-jauh ni...sakit pulak pinggang...hehehe...dah tua kot.


Macam biasa la...waktu mula-mula sampai ni memang ramai gak yang aku tak kenal. Untuk pengetahuan pembaca, Fasi KMJ ni ada alumni sendiri...jadi orang dari pelbagai batch digabungkan di bawah nama Fasi KMJ. Aku batch kedua....fasi paling baru batch ke lapan..hahaha..jauh kot bezanya..


Tapi tak apa la...mungkin aku ni jenis mudah bergaul (orang yang cakap ek) jadi Alhamdulillah la pergaulan tu tak menjadi masalah.

Waktu buat demo kat budak baru..haha

Bagi menguruskan lebih 2000 orang pelajar baru, kami yang 90 orang fasi ni memang wajib la untuk selalu sekepala kan...hehe. Pendaftaran pelajar mula pada 10 mei jadi pada 7,8 dan 9 mei tu adalah kursus bagi fasi baru. Waktu tu juga la masa yang sesuai untuk kenal satu sama lain.

Memang manusia-manusia yang jadi fasi ni datang dari pelbagai latar belakang...ada yang dah ambil Phd....ada yang dah kerja jurutera...ada yang jadi pendidik...tapi bila bersama, memang satu kepala...tak dapat bayangkan macam mana gilanya kami waktu tu.


Biasa la kan, kalau kerja dengan orang yang sekepala memang kerja susah pun jadi mudah..hehe


Tahun ni, kisah yang aku tak boleh lupa bila mana ada pihak yang cuba mengacau keutuhan sesama fasi bila mana dia mengatakan yang dia berkuasa penuh terhadap kami sedangkan kami ini sukarelawan dan bernaung di bawah pentadbiran lain...


Ceh...memang ayam orang itu...


Tapi berkat satu hatinya fasi-fasi, perkara tersebut menjadikan kami semakin kuat...serius cakap, aku sangat bangga dengan semangat mereka!!

Membuat persediaan akhir majlis penutup MPPB KMJ

Siapa yang kata jadi fasilitator tak berfaedah? Bagi aku ok jer. Banyak perkara yang kita pelajari bila menjadi fasi sebab kita akan bergaul dengan orang.

Kalau dulu kita rasakan pendapat kita yang paling hebat, tak mustahil kita akan jumpa sepuluh kali ganda orang yang lebih hebat.


Kalau dulu kita rasakan kita tak punya keyakinan untuk bercakap dan melatah di depan orang, nah cuba rasakan penangan menjadi fasi, perubahan yang akan membawa kepada kenaikan segala rasa kendiri kita.


Memang aku tak tipu kalau ada rezeki tahun depan aku akan datang lagi ke KMJ. Bukan sahaja fasi dia best. Budak-budak baru pun sporting abis!! Memang gembira sangat-sangat!! Hahaha...


Tapi aku ni makin tua...kadang-kadang ada gak terpikir sampai bila la ek nak jadi fasi KMJ...*sigh

Merenung masa depan dan pengalaman bermakna di sini...

Penat, tak cukup tidur, suara hilang...memang adat. Yang paling berbaloi bila melihat muka geng-geng fasi dan budak baru yang gembira.....

Gerenti...


Hati tak mungkin kata penat lagi~

Fasi KMJ 2010/2011

p/s: Selamat Hari Pendidik!! =D

12 comments:

dr itu! said...

haha...

bestnya...nak join gak...teringat jd fasi kat ukm dulu...best!

atiqahdaingmohd said...

windu abg pika..
wargh..kelako la..
time bce nih..,dpt bygkn cara abg pika becakap..
trgelak sndiri kot...
ahha..
hari pun malam..
hehehe..
PAPA MUZIKA~~~~

*atiqah(melatah)*
tataw a abg engat ag ker x..
btw., abg sgt best..,
apy blated hari pndidik...

irwanmiswan said...

salam
salute kt abg pika
truskn prjuangan mndidik ank bngse
:-)
anyway hang tak tua la
nmpk mude lg

Afzainizam said...

~~~@@@~~~
Assalamualaikum salam sejahtera,
Pemanis kata pembuka bicara;
Dari Blog kami bercerita,
Untuk tatapan sahabat semua.
~~~@@@~~~

http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

warrggg lama sungguh tak ziarah ko ni... selepas robotic tu ko masih sibuk jadi fasilitator KMJ plak... nampaknya ko mmg orang penting lah nampaknya... tapi KMJ tu sekitar Johor je ye... tangkak... eemmm bila putri gunung ledang memberikan ceramah nanti pastinya ramai yang terpegun...

zharmin said...

Selagi mampu, kita berbaktilah dan jadik la fasi KMJ ni..the best fasilitator team ever...

Lea IsNawi said...

owh abg pika g eh mppb kali ni
jeles2

Afzainizam said...

Untuk tatapan sahabat semua ~~~@@@~~~
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

soory lama tak ziarah kat sini, sorry...sibuk sangat sekarang

lahhh ingatkan KMJ tu singkatan kembara mahkota Johor... rupanya lain plak... hebat ko boleh jadi fasilitator... best sangat

aShaBuLz said...

alhaqimi:
jadi fasi mmg best woo!! kenangan terindah!! haha

puccalah:
huhuhu...eh mesti la ingat..mana ada fasi pompuan yang melatah lagi..hihihi.

hehehe...thanks for the wish and compliment..nnt next year jadi lagi tau. haha

aShaBuLz said...

bk:
hahaha...thanks!!

cheewah...rasa kembang kempis jer idung ni bila org kata muda..wawawa..eh bila nak join lagi fasi? jom r..

afzainizam:
haha...puteri gunung ledang datang bagi ceramah...memang kosong la dewan tu sbb sumer lari lintang pukang..hahaha

aShaBuLz said...

zharmin:
yup!! next year nak pergi lagi!! yeehaa~

lea:
hehe...hati dah ader kat sana...mmg stiap tahun nak g..sampai orang dah taknak..haha. next year lea g la ek..

aShaBuLz said...

afzainizam:
jadi fasi mmg best woo...dpt kenal macam2 jenis org..hahaha. kawan pun ramai~

atiqahdaingmohd said...

kalo jd ag nnt asik kene usik jer..
letih laaaa
adoiyai....
eqa nyer blog puccalah ni x update...
saye gne tumblr...

rerajin nenok a..
bapak a bosan gle eqa pnyer..
bru nk berjinak...

atiqahdaingmohd.tumblr.com

semlm (time kat mid) sgt seronok..
hohoho..
yg x sronok nyer kene usik jer...

tahun dpn eqa apply..,
harap2 dpt la knn....