Sunday, August 26, 2012

PeLAnGi seLepAs hUJan

Pastikan ada pelangi tatkala hujan berlalu pergi...


Kata-kata hikmah yang penuh makna, menyatakan untuk kita sentiasa berharap yang terbaik di sebalik musibah dan mematangkan pemikiran untuk lebih positif.

Tapi persoalannya, 

Di mana harus dicari pelangi itu?

DAN

Apakah hujan akan terus berlalu dan tidak akan kembali?

Aku ingin membawa pembaca budiman untuk bersama, berfikir sebentar. Sememangnya dua persoalan ini akan terus bermain di minda sesiapa sahaja di kalangan kita. Nah, ini mungkin jawapannya...

Sungguh

Pelangi itu ada selepas hujan...tetapi tidak pada semua tempat ianya boleh dilihat. Samalah juga dengan hikmah di dalam setiap musibah yang menimpa kita, hikmahnya ada....cuma kita terkadang buta dan tidak mencarinya di tempat yang betul. 

Di mana?

Di tempat yang paling dalam dalam diri...hati

Di tempat yang paling ligat dalam diri...naluri

Di tempat yang paling nyata antara diri...Ilahi

Bila mana kita ditimpa musibah, tanamkan dalam hati bahawa semua yang berlaku ada hikmahnya, sertakan dengan naluri diri yang menyerahkan sepenuh keputusan kepada Ilahi yakni Allah yang satu. 

InsyaAllah...hasilnya lebih daripada yang kita boleh bayangkan.

Namun, 

Bila mana pula kita tahu yang hujan itu akan terus berlalu dan tidak mungkin kembali?

Jawapannya, tidak. 

Kita tidak akan tahu.

Tapi yang pasti bila ianya datang kembali, bersedialah untuk memayungi diri dengan usaha dan tawakkal kepada yang Satu supaya nanti dengan berkatNya kita akan berjumpa dengan pelangi yang diimpi.

Hehehe....dah macam ustaz pun ada. Macam berpantun penuh rima pun ada.

Ini sekada nasihat kepada mereka yang sedang dilanda musibah. Aku bercakap bagi pihak mengingatkan diri ini dan semua yang terbaca warkah digital ini.

Renung-renungkanlah ye pembaca semua. InsyaAllah kita akan lebih baik di masa akan datang.

Cuma kadang-kadang aku terfikir....jika kita tidak dilanda ujian...manakan mungkin kita mampu untuk bangkit dan menjadi lebih kuat.

=)

No comments: