Tuesday, October 5, 2010

NiLai teGuraN

Salam kepada semua pembaca blog..

Hurmm....pernah tak pembaca mengalami situasi di mana orang sibuk duduk kritik cara kita.

Dari cara kita berjalan....bercakap...ketawa...semua ditegurnya. Ada saja yang tak kena dek mata mereka.

"Eh kau ke...aku ingatkan robot mana tadi."

"Kau pernah tengok tak cara kau gelak depan cermin? Try beli satu.."

Pergh...memang pedas.

Aku rasa mesti ada di kalangan pembaca yang telah melalui perkara macam ni. Jadi apa yang boleh kita buat?

Aku merasakan yang sebenarnya ada banyak cara untuk kita selesaikan masalah ini. Meh kita usha tips-tips penting..hehe

-1-

Yang pertama sebagai permulaan kita boleh pandang dan senyum sahaja. Lagipun dengan senyuman kita dah kira bersedekah la pada mereka yang miskin akhlak ni. Hihi...

Tapi kalau dah kena tibai tiap-tiap hari siapa la boleh senyum lama-lama kan...jadi, kita pergi ke langkah kedua..

-2-

Kita balas balik dengan kata-kata yang membuatkan dia boleh rasa apa yang kita tengah rasa waktu tu...contoh:

Sindiran:
"Aku suka la tengok kau berjalan...habis satu koridor kau conquer."

Jawapan 1:
"Ok lah tu dari duduk saja atas kerusi tak berjalan-jalan...satu kerja pun tak siap."

Jawapan 2:
"Aku conquer satu koridor je...ko boleh conquer satu padang...kah3."

Hahaha...gerenti terkesima kejap orang itu. Huhu...

Tapi para pembaca, apapun yang orang lontar pada kita, sibuk duk komen pasal gaya kita berjalan, bercakap, sebenarnya itulah diri kita.

Memang ada betulnya mungkin cara kita berjalan atau gaya kita kurang sesuai..tapi bukankah adab kesopanan dan kelembutan bahasa itu tanda tingginya maruah bangsa kita?

Mana letaknya nilai-nilai itu?

Kalau kita ditegur cara yang baik, siapa pula yang hendak melenting. Betul?

Apapun untuk semua permasalahan yang datang dari mereka seperti ini, jawapan yang paling mudah adalah...

"Alhamdulillah...Allah itu Maha Adil."

Tau la dia tinggi rendahnya langit tu...hehe.

P/s: Bunyi macam marah je entri kali ini...hehe...sekadar menyelami. =)

5 comments:

alhaqimi said...

haha...
wat dunno je~

yang penting mana yg baik kita amek mana yg buruk kita buang!

aku mcam2 org kata: badak, longkang, sengau...gemuk...

xkurg gak yg puji: ensem, kacak, bergaya...huhu..

tapi peduli ape...yg penting kita xkacau orang lain! cool selalu ey!

Aidy Shahiezad said...

layankan aje ape yg org nk cakap... yg penting diri sendiri heppi..

**********

visit my 400th entry,

Jejak Tingkah Anon dan Welnon
(http://aidyshahiezad.blogspot.com)

Firdhaus said...

tapikan ko mane penah senyum kalu org ckp camtu...kompom2 ko smash balik. xpun kuri..

aShaBuLz said...

alhaqimi:
hahaha...iyo la jang. hahahaha...wokeh. thanks!!

aidy:
tu la pasal. hahaha....ok thanks bro.

aShaBuLz said...

firdhaus:
hahaha...geng bayan jer special sket...cakap camtu grenti kena kuri punya. hahahaha